ABSL Sugar Anetha Dont Rush To Grow Up zeneajánló Gedeon Audio
június 7, 2022 By gedeon Off

ABSL, Sugar & Anetha – Don’t Rush To Grow Up

Ha gyónnom kellene a hifis közösség templomában, akkor az a vallomás valószínűleg a techno (újhullámos) vonalához fűződő viszonyommal lenne kapcsolatos. Tavaly kezdődött ez az intenzív szerelembe esés, miután egy barátom megismertetett I Hate Models ‘Izanami’ című számával, utána pedig ellátogattam a szülővárosomban megrendezett Katttarzis fesztiválra. Ezek után már nem volt megállás, teljesen beszippantott ez a lelketlen fekete lyuk. Sokszor úgy próbáltam kitalálni hogy miről írjak zenei ajánlót Gedeonnak, hogy közben még a hétvége ritmusai kalapáltak füleimben, és hallgattam az éppen aktuális kedvenceimet, vagy engedtem hogy a streamer randomizált listái újabb sötét dübörgések bemutatásával lökjenek még mélyebbre. Eközben persze rengeteget gondolkodtam, hogy van-e olyan zenei anyag, ami nem túlságosan elborult, viszonylag rövid és legfőbb kritériumként tartalmazza azokat az elemeket, amelyek miatt szerethető ez a műfaj; amivel nektek, a Gedeon Audio olvasóinak is adhatok egy kis ízelítőt és ami bebizonyítja, hogy ez a zenei irányzat képes létezni a füstös, elhagyatott gyári klubhelyiségeken kívül is. Végül a francia származású Anetha által alapított Mama told ya kiadó 001-es sorszámú bemutatkozó EP-jét választottam: ABSL, Sugar & Anetha közös munkája Don’t rush to grow up címmel jelent meg 2019 októberében.

Gedeon Studio Shop Kuponkód MONO5 Titan Audio Fyne Audio Hegel kupon

Az előadói trió változó összetételben négy fogást szolgál fel az industrial/ambient techno asztalára. Ahogy említettem, szerintem mindegyikben van olyan elem, ami jellemző a műfaj mai állapotára. A szintén francia ABSL ‘Et le soleil ne vint pas’ (És nem jött a Nap) szólójával kezdődik az EP, mely leginkább a sötét, industrial technos vonalat képviseli. A szám első felében a ritmustextúrákat egy-két lézeres elem és egy robotikus csörgőkígyó tarkítja csupán, a felénél pedig a glitch-es leállástól zavartan mintha egy teljesen új számba csöppennénk. Vonósokra emlékeztető szintetizátor-melódia kúszik be a dalba, amely a címhez híven az első napsugarak áhított várakozásának élményét hozza ebbe a hideg, fémes közegbe. A Nap azonban nem jött fel, így az utolsó két percben a Sötét még vadabb, torzabb és lüktetőbb ütemekkel végzi ki a fényben reménykedőket. A második ‘Elles’ (Ők) című dal ABSL és Anetha közös alkotása, melyben a mintázott vokálok és az üveges hatású csilingelés csekély mértékben barátibb, dallamosabb atmoszférával húznak vissza minket az élők körébe, amit az elnyújtott szintetizátor-dallamok aztán melankolikussá tesznek. A régebbi idők (‘90-es, 2000-es évek) lokális vagy globális pop klasszikusaihoz való visszanyúlás egyébként a műfaj rajongóit is nagymértékben osztja meg. Van, aki gyűlöli a jelenséget, főleg ha kvázi érintetlen formában készül egy remix; mások kifejezetten meleg szívvel fogadják a korábbi életszakaszaikból ismerős dallamok megtekerését. A Magyarországon is nagyot futott orosz t.A.T.u. duó ‘Not Gonna Get Us’ című dala behúzása szerintem kreatív elemként itt kifejezetten jól működik. A lemez a dán származású Sugar önálló ‘Vapouring sun’ (Párolgó Nap) című szerzeményével folytatja, amely a leginkább transzcendentális darab a négy közül. Az űrhajó fedélzeti hangjelzéseire emlékeztető pittyegés és a korábbiaknál kevésbé variált dobtémák monotonitása, majd a lassan beúszó meditatív szintetizátor-téma csillagközi utazást kínál számunkra. Sajnálatos, hogy pont ez az EP legrövidebb száma, illetve mintha a lezárás is kissé elsietett lenne a tematika vonatkozásában. A kiadványt záró ‘Candy from strangers’ (Édesség idegenektől) ismét közös kreálmány, ezúttal Sugar és Anetha jegyzik. A szcénában úgy hiszem, érthető módon ez a szám ment a legerősebben. Itt halljuk a testmozgásra legintenzívebben hívogató dinamikát okosan összerakott cinekkel, továbbá a bulikban oly kedvelt kiállásokból is a záró etap kínálja a legerősebbeket. Sok zenei elem kaotikájából valahogy megszületik egy a fül számára igencsak kellemes, a borítón látható kavalkádhoz hasonló indusztriális bioszféra.

Sokan talán egyszerű és átgondolatlan zeneként tekintenek a technora (bevallom, korábban én is hasonlóan vélekedtem). Ez a négy számos kiadvány véleményem szerint azonban zeneileg változatos, valamint kissé mélyebben elmerülve művészileg is koncepcionálisabb a vártnál. Például érdekes megfigyelés, hogy az A és B oldalon az első számban egyaránt a Nap, a másodikban pedig valamilyen idegen tömeg jelenik meg témájában és címében, mely összekötéseket a dalok is jól tükrözik. Összefoglalva, ABSL, Sugar & Anetha Don’t rush to grow up EP-je bizonyítja, hogy adott esetben sokkal többről van szó eszetlen szeletelésnél, és a kínált szórakozás élményét tekintve büszke lehet rá minden alkotója a zenészektől elkezdve a vizuális megjelenítőkön át a hangmérnökökig.

Író – Szamosi Dániel