Arcam A25 erősítő teszt + Arcam ST5 és B&W 705 S3, Neat SX1
Az új Arcam Radia erősítők hatalmas sikerrel indultak, amit főként a megújult designnak köszönhetünk. A korábbi, Arcamra jellemző esztétika erősen megosztó, szóval mindenképpen jó volt látni a vérfrissítést. Erősítők közül egyelőre 3 modellből választhatunk – A5, A15 és A25. A két kisebbikről már volt egy rövid beszámolóm, amit érdemes megnézni, most pedig ízleljük meg a jelenlegi legnagyobbat, az Arcam A25 erősítőt.
Az új Arcam A25 erősítő 2 x 100 watt (8 ohm) teljesítményt kínál a híres Class G felépítésén keresztül. Integrált DAC, phono és Bluetooth 5.2 Qualcomm AptX (24 bit) kapcsolat alap funkció itt is. A Bluetooth kapcsolat kétirányú, tehát akár vezeték nélküli fejhallgatóra, fülhallgatóra és bluetooth hangfalakra is továbbítható a zene az A25 erősítőből. Erre akkor lehet igény, ha az ide kötött streamer, lemezjátszó, CD lejátszó vagy bármely egyéb eszköz hangját szeretnénk bluetooth kapcsolaton keresztül továbbítani valamely eszközre.
A DAC részlegen egy ESS ES9280 chip dolgozik és USB-C, optikai és koax bemeneteket biztosít. Az USB-C abszolút újdonságnak mondható a hifi piacon, bár ennek előnyei az USB-B-vel szemben nem világosak számomra egyelőre, feltéve hogy van bármi különbség hangminőség szempontjából. A lényeg, hogy könnyedén ráköthető bármely számítógép, streamer futómű vagy egyéb digitális forrás.
Az Arcam erősítők megjelenése teljes mértékben megújult. Alumínium kialakítás (kivéve egy két kisebb pontját talán), szépen integrált kijelző, sárga és fekete design, plusz hangulatos sárga háttérvilágítás látható a bemenetválasztó és hangerőszabályzó körül. A távvezérlőt is megújították, kompakt, pici műanyagra cserélték a régi, kifejezetten nagy Arcam távokat.
A csomagolás érdemel egy mondatot, hiszen teljes mértékben műanyag mentesen oldották meg. Papírból készült minden eleme, hogy a környezettudatosság is szem előtt legyen tartva, ráadásul még a dobozt is papír ragasztóval zárták le.
A hallgatáshoz a széria új Arcam ST5 streamerét kötöttem be, hogy házon belül maradjon a forrás. Analóg és digitális kimenetei is vannak, viszont az A25-ben ES9280 chip van, míg az ST5-ben ES9018-as. Szóval egy VIABLUE NF-75 koax kábellel kötöttem egymással össze őket, így az A25 DAC-ját hallgattam végig és az ST5 csak futómű streamerként funkcionált. Az ST5 menüjében be kell külön állítani, hogy digitális kimenetet szeretnénk használni, mert alapból csak az a kimenő aljzat működik, amit beállítunk.
A Bowers & Wilkins 705 S3 hangfalon hallgattam az Arcam párost, VIABLUE SC-4 hangfalkábellel és az új Titan Audio Hybrid Signature HS-X3 és HS-X6 tápkábelekkel. Ez utóbbiak teljesen indokolatlanok ide, de azokat is tesztelem, így adta magát a lehetőség.
Ha tippelnem kellett volna, akkor azt mondtam volna, hogy az Arcam A25 melegebb tónusa egyértelműen enyhíti a Bowers & Wilkins 705 S3 hangfal hangját. A kisebb A5-re ez jobban igaz, mert ahogy lépkedünk feljebb a Radia szérián belül, úgy egyre nyíltabb a közép és felső tartomány. Az A25 hangja abszolút értelmet nyer a Bowers hangfalakon keresztül és ugyanez igaz a 600-as és a 700-as szériára is.
A basszusok mennyisége bőséges a 705 S3-on keresztül, ami egy nagy szó, hiszen elég feszes és kötött alapból. Az A25 szépen kikerekíti, de nem lesz akkora tömzsi és vastag alátámasztása, mint akár a Hegel H390 és Norma IPA-140 szintű erősítőkkel. Árakat nézve ez teljesen érthető is, viszont arányaiban és ár-érték arányát tekintve nehéz belekötni. Eleve az Arcamok nem mély szegény elektronikák, vastag és fajsúlyos energiájuk a legtöbb sugárzón kijön, ahogy a B&W 705 S3-on keresztül is. Artikulált és kellőképpen gyors, de nem kemény, mint egy Hegel és nem lassú, mint egy Denon. Valahol az aranyközép utat képviseli, ami nagy előny halkabb zenehallgatás esetén is.
Közép tartomány valamelyest klasszikus analógos, meleg és kedves tónusú. Jellemzően Arcamos ez is, de a korábbi SA szériához (SA10, SA20) képest több fényt és tisztaságot éreztem a hallgatások alatt. Zenei, nyugodt, testes és atmoszférikus karakter jellemzi, amin sokat dob a Bowers párosítás. A hangfal fénye, nagy felbontású és precíz stílusa jól áll az Arcam erősítőnek, mert így a részletezés mértéke intenzívebb. Ha meleg, fedett sugárzóval párosítjuk, akkor a hangulat abszolút olyan is marad, amit azon hallgatóknak javaslok, akik kifejezetten ezt keresik. Máskülönben feszes és precíz hangfalat érdemes kötni hozzá, hogy kiegyenlített és izgalmasabb legyen a hangkép.
Felső tartomány finomabb és selymesebb hatású, mint amit az Arcam SA30 csinál. Nyitott, könnyed, de nem fényes, kiemelt vagy “sistergősen” magas erős. Nem fair az összevetés annyira, ugyanis az SA30 a régi széria csúcsa volt, míg az A25 elvileg még nem az (feltéve, hogy valóban lesz all-in-one SA30 alternatíva később a Radia kínálatán belül). Viszont Class G mindkettő, de az Arcam A25 megint csak zeneibb, természetesebb és nyugodtabb hangvételű. Az SA30 izgatottabb, élénkebb és közvetlenebbnek hat, ami a párosítás szempontjából sem mindegy. Egyszerre érzem egy irányzatnak a két szériát, de közben még is vannak olyan kisebb nagyobb különbségek, amik az új Radia-t felnőttesebbé és kifinomultabbá teszi elődjéhez képest.
Egészen véletlenül került bekötésre a Neat Acoustics SX1 hangfal az Arcam A25 és ST5 szetthez. Elindítottam háttérzenét és Nils Edte, Rambadu zenéi mentek. A basszusok ereje és kontrollálása meglepő volt. A Neat eleve egy elég mélyerős hangfal, méretéhez képest mindenképpen és igényli is a kellő erősítőt. Az Arcam A25 bőséges erőt és határozottságot hozott, hibátlanul kordában tartotta a nagyobb, buborék jellegű basszusokat is. Folyós és lomha érzetnek nyoma sem volt. A közép szekció Neat-esen teres és tágas, minden egy hatalmas térből szól és legalább annyira a teret halljuk, mint amennyire a fókuszpontban lévő 1-1 hangot. Az Arcam ezen terességen nem rontott közép tartományban, maximum a magasaknál érződött a jelenléte. A Neat alumínium inverz dóm maga határozottan és peckesen részletez, nem rejti el az apróságokat sem. Az Arcam a legfelső sávot már nem forszírozza annyira, így plusz egy adag melegség került az élménybe. Norma erősítővel összevetve itt nagy a különbség, ugyanis ezek az olasz erősítők meg pont az ellenkezőjét csinálják és intenzíven megmutatnak mindent a szállós, sistergős részletekből is.
Összességében az új Arcam A25 erősítő az elődjéhez méltóan stabil, erős, rendezett és artikulált hangot ad. Angolos hifihez méltó analógos, melegebb tónusú karakter jellemzi, túlzásoktól és erős színezéstől mentesen. Párosítani nem nehéz, mert szinte bármivel jó volt és inkább az adott hangfal karaktere vitte el az élményt az adott, jól hallható irányba. Alapból a fent említett tiszta, rendezett és precíz hangú hangfalakkal szerettem párosítani a személyes ízlésem miatt, de a melegebb közepű Neat SX1 is zseniális párosítás volt vele elektronikus zenékre. Nagy és öblös basszusokat kiemelkedően kezelte a Neat esetén, nem hagyta hogy puffogjon a szobában egyik mély intenzív zene sem. Az Arcam A25 egy tudatosan és gondosan hangolt erősítő, amiből számtalan külön hangot ki lehet hozni a megfelelő lánccal. Meghallgatása ajánlott a kategóriában!