Arcam SA20 erősítő és Arcam SA10 erősítő
november 10, 2020 By Gedeon Audio Off

Arcam SA10 és SA20 erősítő teszt – Mekkora különbség van?

Az Arcam SA10 erősítő már több tesztben is vendégszereplő volt, hiszen akaratlanul is a 300 000 Ft,-os árfekvés referenciája lett számomra. Erőteljes, feszes és feltáró – pont ez a kombó az, amit egyrészt jól lehet tesztelésekre használni, másrészt pedig a személyes ízlésemhez is nagyon közel áll. Mivel sokszor fog ez még szerepelni a jövőben is, úgy gondoltam nem untatok mindenkit egy külön SA10 teszttel, hanem összevonom a nagyobbik Arcam SA20 erősítő bemutatóval. Ez úgyis egy gyakori kérdés, hogy mekkora különbség van azonos széria különböző példányai között.

Az Arcam erősítőket böngészve belefuthatunk abba a jelenségbe, hogy az SA20 és SA30 Class G, míg az SA10 Class A/B. A gyártó gondolatmenete szerint a különböző elektronikáknak két problémája van.

A Class A tápellátása folyamatosan maximum kapacitáson fut, még akkor is ha nem kap jelet. A finom részleteket gyönyörűen előhozza halk hangerő mellett is, de extra erőt nem képesek kifogástalanul biztosítani hirtelen dinamikai csúcsokhoz. Másik “gond” a melegedés, hiszen a táp konstans működés alatt van.

A Class A/B az egyik leggyakoribb metódus erősítő tervezésnél, ami két belső elektronikát vált és mindkettő a waveform egyik felén dolgozik. Hatékony, de itt találhatóak meg az úgynevezett crossover torzítások, ami a finomabb részletek elvesztésével jár. A váltásnál történő csúszás hallható eredményt hoz, de ezért is található a legtöbb gyártónál valamilyen saját technológia fejlesztés, hogy ezt minimalizálják.

Arcam SA10 erősítő

Az Arcam SA20 és SA30-nál található Class G egy hybrid erősítő konstrukció, ami Class A-t használ az alacsony jelekhez, de amikor kell extra erő és löket, hogy a hanghullámot teljes valójában megszólaltassa, akkor egy további tápellátás kapcsol be. Így a Class A előnyeit teljes mértékben kihasználják, de a vele járó “gyenge” pont kiiktatásával.

Arcam SA10 erősítő

Specifikációk, tudás és kialakítás

Arcam SA10:

  • Class A/B, toroid táp
  • 2 x 50 watt
  • 32-bit DAC Sabre ESS 9016K2M
  • 3 analóg RCA bemenet, 1 jack, 1 pre-out kimenet
  • 1 phono bemenet, 3.5 mm fejhallgató jack
  • 2 digitális koax és 1 optikai
  • IP vezérlés, USB-A tápellátás
  • 8.4 kg
  • Ár – 314 500 Ft,-

Arcam SA20 erősítő

Arcam SA20:

  • Class G, toroid táp
  • 2 x 80 watt
  • 32-bit DAC Sabre ESS 9038K2M
  • 3 analóg RCA bemenet, 1 jack, 1 pre-out kimenet
  • 1 phono bemenet, 3.5 mm fejhallgató jack
  • 2 digitális koax és 1 optikai
  • IP vezérlés, USB-A tápellátás
  • 9.2 kg
  • Ár – 444 000 Ft,-

Külsőleg és távvezérlő szempontjából azonos a két erősítő, nem látok semmilyen különbséget. A ház minden ponton fém, előlap is annak érződik és a potméter igényes alumínium öntvény. A kijelző két soros kék fényű, jobb oldalt pedig egy állapotjelző mutatja, hogy standby üzemmódban van-e az erősítő, vagy teljesen kikapcsoltban. A főkapcsoló jobb oldalt található az ezüst gomb formájában, de ezt csak első beüzemelést követően kell megnyomni, majd el is lehet feledkezni róla, hiszen a készenléti mód nagyjából 15 perc jel nélküli idő után elaltatja magát. Az üzemi hőt így megtartva kapásból kész a minőségi zenehallgatásra.

Arcam SA20 erősítő

A távvezérlő kifejezetten jó lett és imádom! A két erősítőhöz használható ugyanazon egy darab remote, ide értve a CDS50 funkcióit is. Felül a CDS50 gombjai találhatóak, míg az alsó felénél az erősítőé. Gombnyomásra felvillan az összes gomb és korom sötétben is jól látható, hogy mi merre. Esetek nagy százalékában ki se bontom a távvezérlőket, de ez annyira praktikusra és normálisra sikerült, hogy muszáj voltam erre külön kitérni. Tehát bármelyiket is veszed az erősítők közül, pontosan ugyanazt találod majd a dobozban. (A CDS50-re vonatkozó gombjai lehetnek zavaróak, ha ilyet nem szándékozol venni a jövőben.)

arcam sa10 erősítő távvezérlő gedeonaudio.hu

Arcam SA10 vs Arcam SA20

A két termék között a DAC, teljesítmény és topológia a fő különbség, ami karakterre nem is, de minőségre szépen hallható. Az Arcam SA10-nél tapasztalt irány kiforrott változata az SA20, ami több kontrollban és feszességben jelenik meg. A tesztelés és konklúzió a Revel Concerta2 F36 hangfalakon történt részben, Arcam CDS50 lejátszóval és teljes VIABLUE kábelezéssel. A tápszűrő Audioquest Niagara 3000 volt változatlanul.

Revel Concerta2 F36 hangfal

Arcam SA10 erősítő teszt

Az Arcam SA10 erősítő hangját számtalan párosítással teszteltem és ahogy korábbi tesztekben említettem, kifejezetten közvetlen, tiszta és feltáró hangja van. Feszes mély, határozottan szeparált tér jellemzi az összes zenét, aminek a csodálatossága abban rejlik, hogy minden fő motívum kilép a térből és a színpad a hangfalak előtt egy lépéssel indul. A Revel F36 mélyei szép dúsak, aminek ad egy kellő irányítást, de nem ad hozzá plusz kraftot és öblösséget, vagy akár lágyságot. Fyne Audio F500 mellett a mélyek kisebb szobákban stabil, de azonosan kontrollált érzetet nyújtanak, egy kristálytiszta közép és felső tartománnyal. Vokálok adagolása érzelmes és fülbesuttogós, szokatlanul emberközeli minden hang, amire ráépül egy finoman textúrált felső szegmens. Nyitott és jól láthatóak a részletek, de magasban erős hangfalaknál könnyedebb hallgatást ad, tehát nem éles karakter. A klasszikus meleg és lágy karakter nyomát sem fedeztem fel egyik zenénél sem, tehát nyugodtan lehet függetleníteni a régi Arcam tapasztalatoktól, már ha azokra ez igaz volt valamennyire.

Arcam SA20 erősítő és Arcam SA10 erősítő

Az integrált phono előerősítője azonos stílust képvisel, ami a Rega Planar 3 + Elys 2 társaságában gyönyörűen rámutat a formátum előnyeire. Kontroll és tisztaság minden téren, bőségesen hozza egy különálló 70 – 100 000 Ft,-os phono fok szintjét.

Digitális bemenetek hangját a Bluesound Node 2i-vel tudom szemberakni, illetve az Arcam CDS50 és SA20 tesztelgetés után lehet levonni némi következtetést. A Node 2i digitális koax jelét az SA10-be kötve a középtartomány kiegyenlítettebb módon jelenik meg, a mélyek határozottabb formát kapnak és a magas szekció egy fokkal ropogósabb lesz. A CDS50 UPnP forrásból eredő jelét analóg és digitálisan is át tudjuk vinni az erősítőbe, aminek enyhébb változásai vannak már csak, nem olyan szembetűnő, mint a Node 2i esetében. Egy kis nyomozás után kiderült, hogy az Arcam SA20 és CDS50 DAC chip-je (ESS 9038K2M) ugyanaz (elvileg), így a DA konverziós feladatot átadhatjuk nyugodtan a forrásnak, mivel az SA10-ben a kisebbik ESS 9016K2M kapott helyet. Mindkettő 32-bit, de főként a magasaknál van egy hallható előnye a nagyobbiknak, ami a presence élményen dob egy adagot.

Fyne Audio F500 hangfal gedeonaudio.hu

Arcam SA20 erősítő teszt

Az Arcam SA20 közel áll az SA10 stílusához, de egy jól érzékelhető lépést tesz a felsőbb kategória felé. Mélyben kerekebb, de azonos kontrollal kezel mindent, ami állványos sugárzóknál jól jöhet. A legnagyobb különbség a közép és felső tartományban hallható, ami szélesség, mélység, szeparáció és mindennemű részletek feltárásában jelenik meg. A hirtelen dinamikai ugrásokat meglepő erővel és gyorsasággal kezeli, ami már az SA10-nél is kifejezetten jó volt, pláne az árfekvés többi szereplőjével szemben, de itt érezni egy szignifikáns erőtartalékot.

Arcam SA20 erősítő és Arcam SA10 erősítő

Térben már a közeli pontok közti levegő is tágasabb, ebből ered egy komolyabb szeparáció és részletesebbnek tűnő élmény. A színpad mélysége az Arcam HDA széria egy erénye, amit nagyon jól kever az átlátható és megvilágított nüanszokkal. Pergődobok karcolós, harapós hangjai nyitottabban szólnak, van kifutási tere a lecsengéseknek, amit mindvégig gyorsan és precízen kezel. A teljes hangkép határozott fellépése kitűnő valóságérzetet teremt, de nem a dinamikai szélességek préselésével, ami számtalan belépő termék próbálkozása a lenyűgözés irányába.

A korábban emlegetett gyors stílusa olyan mértékű artikulációval szólal meg, amit bármely zenei stílusra rá lehet húzni. Nincs olyan erős karakterisztikája, ami a zenehallgatást eszközhallgatásra cserélné, de a technikai erények ellenére érzelemdúsan tolmácsol. DAC és phono részlegét tesztelve változatlanul megtartja az egységet és a CDS50 analóg vs digitális próbálkozás eredménye sem hozott túl nagy különbséget. Talán az SA20 DAC-ját használva egy csipetnyivel több teste van a mélyeknek, de egészen elenyésző. Rá is legyintettem egy ponton túl, mert ez már csak a nagyon specifikus felhasználóknak fog számítani.

Mindkettő erősítő árazása korrekt és a piacot tekintve nem is jut eszembe olyan alternatíva, ami ilyen erőt, gyorsaságot és érzelmet kínál egy csomagban az összes kényelmi szolgáltatással, egy modern design mögé bújtatva. Ha az ár nem számít, akkor az Arcam SA20 egyértelműen többet kínál hangminőségben, de ezt a cirka 130 000 Ft,- indokolja is. Logika talaján maradva (kb) 400 000 Ft,-os hangfalakig bezárólag az Arcam SA10-et érdemes választani, felette már ajánlott összevetni a két erősítőt, hogy számodra ad-e annyi extrát.

Arcam forgalmazó és tesztelés – HaziMoziStudio.hu/Arcam

GedeonAudio Shop – Arcam