Fezz Audio EVO Silver Luna Prestige csöves erősítő teszt
A Fezz Audio erősítők közül a tranzisztoros irányt már lefedtem a múltkori Torus tesztben, viszont mivel a gyártó főként csöves erősítőkről híres, így nyilván jóval izgalmasabb lesz felfedezni az új Evolution szériájukat. Árban lentről indulva a Fezz Audio EVO Silver Luna Prestige erősítő a második a sorban és már ez is bőven a felsőbb kategóriát képviseli több szempontból is, ahogy azt az ára és kivitele is sugallja.
A Fezz Audio EVO Silver Luna Prestige csöves erősítő a korábbi Silver Luna erősítő frissült verziója, ami elsősorban az esztétikáról szól és a már jól bevált hangminőséget, teljesítményt megtartották apróbb változtatásokkal. A súlya immáron 20 kg feletti lett, teljes alumínium kialakítást kapott kerekített sarkokkal, új csővédő ráccsal és halványan világító Fezz logóval.
2 x 35 watt kimenő teljesítményt kínál a push-pull Class AB kialakításán keresztül. 4 darab Electro-Harmonix EL34 cső dolgozik a végfoknál és két darab 12AX7 ECC83 az előfok részen. Tartozékként kapunk még 2 darab 6N2P csövet is, így a dedikált kapcsolóval állíthatjuk, hogy éppen melyiket használjuk a két opció közül (12AX7 ECC83 vs 6N2P). A tetrode/pentode kapcsolással együtt így 4 különféle tónus közül választhatunk igény szerint. Ugyanitt érhető el 4 biztosíték is, tehát könnyen cserélhetőek ezek is meghibásodás esetén.
Minden Fezz terméken található egy biléta, amin az adott termék építőjének és minőség ellenőrzőjének neve található, szériaszámmal egyetemben.
A teljes test alumínium, a külső hajlított rész is, aminek a színe választható (7 szín). Bal oldalt alumínium gombos motoros potméter, jobb oldalt három állású (alu) bemenetválasztó, aminek analógos kattanása sokaknak fog kellemes bizsergést okozni.
A távvezérlő fehér színű és műanyag, viszont kérhető úgynevezett “premium” verzió is, ami a Lybra 300B-nél már alap tartozék. Ez a gyári tartozék kissé kilóg az összképből, mert nem hozza az erősítő minőségi érzetét. Már jeleztem nekik, hogy ezzel kezdjenek valamit a jövőben, mert szívesen látnék egy olyat, ami az erősítővel azonos alumíniumból készült, akár azonos színben is.
A Fezz-nél minden személyre szabható, tehát a távvezérlő, rács, bluetooth kapcsolat, prémium csőkészlet, HT RCA input, mélysugárzó kimenet és ehhez hasonlók mind kérhetőek bele. Ezzel persze az ár is erősen megugrik, szóval a demó darabok távvezérlővel és ráccsal érkeznek ‘csak’, ahogy ez a példány is. Így a hátlapon ennél 3 pár RCA bemenet található, a többi kiállás ‘fedett’. Ha valakinek egyedi igénye van, akkor a Fezz eleve úgy gyártja majd. Természetesen a rács és tuning csőkészlet vásárolható utólag is, viszont a többi beépített funkció nem.
Igényes, tömzsi RCA aljzatok, 4 és 8 ohm kiállás a hangfalaknak és kis embléma köszönt minket hátul, hogy melyik modellről is van szó pontosan, illetve hogy “MADE IN POLAND”. Fontos, hogy mindent ott helyben gyártanak és saját maguk készítik kézzel a toroid trafókat is. A Signal ground kapcsolási lehetőség esetleges búgást szüntethet meg az adott hálózaton tapasztalva, ami egy praktikus extra funkció. Ilyet nem tapasztaltam se otthon, se a bemutató szobában, szóval ennek hatásáról nem tudok beszámolni.
A teszt láncot váltogattam a hetek során, de a végső konklúziót az alábbiakkal vontam le: Acoustic Energy AE520 hangfal, Wattson Madison DAC/streamer, VIABLUE kábelezés.
Az Acoustic Energy AE520 hangfal párossal bitang erőteljes volt és ebbe a szobába egyértelműen túlzás volt egy adott hangerő felett. Halkan az arányok hibátlanok maradtak, de egy ponton túl egyszerűen olyan erős mélyeket pumpált magából az AE520, hogy még a szomszéd házban is remeghetett a kristálypohár készlet a vitrinben. Arra viszont zseni volt a kombó, hogy megmutassa a Silver Luna Prestige munkáját a basszusoknál. A kontroll tiszteletre méltó, már-már egészen kemény érzésekig elmegy és mindezt akkora súllyal teszi, mintha nem lenne holnap. Tricky, Marta – When It’s Going Wrong című számánál a hangerő nagyjából 25-30%-on volt, amikor elindult ez a zene és az első lábdobnál a szívroham jött rám, akkorát csapott a szett. A sebesség gyors, fürge és egy csipetnyi lomhaság vagy folyós érzet sem jelent meg egyetlen egy zenén sem. Ezt persze köszönhetjük az Acoustic Energynek és a Fezz Silver Lunának is. Norma IPA-140 után hallgatva is erősebbnek hat egy-egy lábdob a Fezz-en, ami azért nem kis szó, tekintve, hogy az egy dual mono konstrukció, ráadásul híresen izmos mélyben. Azt nem mondom, hogy a Silver Luna erősebb, de az tuti, hogy erősebben kontrollál és amikor üt, akkor feszesebben teszi azt. Csillagos ötös!
Tovább haladva Billie Eilish – Your Power, Manu Delago – The Step, Lapalux – Without You, Son Lux – Only számával elég egyértelművé válik a Silver Luna Prestige részletező képessége és artikuláltsága. Az emberi beszéd kellőképpen szaturált, mélyen kihozza a részletek érdes textúráját és mindezt fókuszáltan, élesen teszi. Ez a karakter kifejezetten távol áll a tipikus “fátyolos csöves” hangzástól, mert vetekszik a kategória tranzisztoros erősítők nagy felbontású érzetével. Ahogy a basszusoknál, úgy a közép és magas szekciónál is feszes, gyors és precíz marad.
Térábrázolása pontos és pontszerű, határozottan szétteríti a színpad széleket és azon belüli egyes hangok pozícióját. Ha nem jól állítottam be a hangfalakat és valamelyik kicsit beljebb volt forgatva, arra kapásból rámutatott és egyértelmű volt, ahogy a színpad középpontja valamely irányba elcsúszott. Az Acoustic Energyt megigazítottam és be is ugrott lézerpontossággal középre az énekhang. Ez csak azért érdekes, mert ha az adott erősítő elnagyolja a hangok sziluettjét és terét, akkor a hangfalak pár cm-es mozgatását nem hallanám így ki, viszont itt mérnöki pontossággal lehetett játszadozni az elhelyezéssel.
A rendezett hangzásból ered, hogy a természetes visszhangok, delay és reverb effektek a fent említettekkel azonos módon kontrasztosan teret kapnak a zenék egészében. Nem mossa össze a hátteret, nem kapcsolja ránk a villanyt és fókuszál csak a közepekre, hanem hagyja érvényesülni a felső sáv finom részleteit is. Ettől egy gazdag, vivid és bődületesen szórakoztató hangot kapunk bármilyen zenén, legyen az akusztikus, ambient, elektronikus vagy akár kísérleti zajzene.
Fontos megemlíteni, hogy a potmétert egyszer sem tekertem 50%-ig, de még szerintem 35-40%-ig sem. A 2 x 35 watt a kellő sugárzón egy igen intenzív házibulira is elég, és mindezt a legkisebb túlzás nélkül mondom. Gyakori a kérdés, hogy mire elég 2 x 50 watt, vagy akár 2 x 100, amire általában pont az ilyen példákat szoktam felhozni, mint a Fezz EVO Silver Luna Prestige is, ami talpassal rúgott vissza a kanapéra egy-egy lábdobnál. Ha csak nem híresen nehezen hajtható az adott hangfal, akkor ez jóformán bármit kihajt.
Összességében a Fezz Audio EVO Silver Luna Prestige csöves erősítő meglepett több szempontból is. Egyrészt nem mertem volna még kis összeget sem fogadni arra, hogy ezzel a csőkészlettel ilyen szintű részlet mennyiség, kontroll, szaturáltság és élettel teli érzés jön elő a hangfalakból. Nem azért, mert bajom van a csövekkel, hanem azért, mert hallottam már pontosan ilyen készlettel egészen más karakterű erősítőket. A teljes topológia, a saját gyártású toroid trafó és a gondosan válogatott alkatrészek végeredménye kifizetődött és ráadásul olyan új designba öltöztetve, ami szerintem az iparág egyik legszebbjévé teszi. A számtalan szín lehetőség már csak hab a tortán és biztos vagyok benne, hogy a Fezz Evolution széria rengeteg új hifistát vonz majd a csöves irányba, még azokat is, akik eddig nem vettek fontolóra ilyen jellegű erősítőt. Ha ez nem kap Kiemelkedő termék elismerést, akkor nem tudom mi!