Fezz EVO Gaia phono előerősítő + Gaia Mini vs Gaia
A sikeres Fezz EVO Gaia Mini phono előerősítő beszámolóját követően érkezem is a széria nagyobbik modelljével, a Gaia-val.
A Fezz EVO Gaia phono előerősítő szélességében megegyező a kisebbik modellel, de mélységben már látni az extra anyagot benne. 212 x 320 x 95 mm-es méret, 5 kg össztömeg, rezgéscsillapító talpak, teljes alumínium házas kialakítás és helyi, lengyel gyártás.
Burson Audio Supreme V5iAC elektronika, válogatott komponensek és saját gyártású Toroidy toroid transzformátor. MM és MC kompatibilitás, földelő aljzat és Signal Ground funkció, ami a jellegzetes lemezjátszós búgást semlegesíti. A kapcsoló eltérő a két modellen, de a mögöttes funkció elvileg megegyező.
Ahogy a többi Fezz terméknél, itt is biléta jelzi a termék oldalán, hogy ki építette, ki minőség ellenőrizte az adott példányt, illetve a szériaszám is itt látható.
A teszt rendszer változott az előző Gaia Mini-s összeállításhoz képest, mert kíváncsi voltam több dologra is. Egyrészt, hogy mit csinál a gyári hangszedős Pro-Ject Debut Pro lemezjátszó hangjával a Gaia Mini és Gaia phono, másrészt erősebb basszusokat szerettem volna hallani. A Revel Performa3 F206 hangfal mélyei a Silver Lunával annyira feszesek lettek, hogy elbizonytalanodtam mennyire is jönnek elő a basszusbéli különbségek a két phono között. Így esett választás az Acoustic Energy AE509-re, ami ugyancsak elég feszes és kötött hangú doboz, de a Silver Luna erősítővel testesebb és hájasabb, mint a Revel F206.
A teljes lánc – Fezz EVO Silver Luna Prestige erősítő, Pro-Ject Debut Pro lemezjátszó, Pro-Ject X1B lemezjátszó + Quintet Red MC szedő, Pro-Ject Debut Pro + Goldring 2100 szedő, Gaia Mini és Gaia phono előerősítő, Acoustic Energy AE509 és Revel Performa3 F206 hangfalak. VIABLUE és Titan Audio kábelezés.
Közvetlen a Gaia Mini után átkötöttem a Gaia phonot és a különbség azonnal hallható volt. Ez még az előző Goldring 2100 szedővel is egyértelmű volt, de a gyári Pro-Ject Pick it Pro szedővel is. Közép és magas tartományban több fény, kontraszt és energia van. Klasszikus értelemben tisztább hangot ad a Gaia, kevésbé érződik meleg tónusnak, mint a kisebbik testvére. Manu Delago – The Step számával kezdtem, ahol az énekhang jobban elkülönült a basszusoktól, így a mélyebb orgánum helyett precízebb, körvonalasabb karaktert tapasztaltam. A Gaia Minire visszakötve teltebbnek, dúsabbnak hat a közép szekció, ami ízlés dolga, de szerintem a Gaia komolyabbnak mondható pont emiatt. A kis „hájas”, habos érzést leszedi a hangképről és jobban fókuszált, élesebb eredményt hoz.
Magas tartományban nyitottabb, ugyancsak fényesebb és részletezőbb a Fezz EVO Gaia. Mikro és makro részletek rajzolata vékonyabb, szállósabb és pontszerűbb, míg a Gaia Mini sötétebb egy adaggal. A kontraszt arány, dinamika és energiaszint intenzívebb, részben ezért is emelkedett a tonalitás a Minihez képest. Tűéles, harsány jellegig nem megy el, maradunk a természetes hatásnál, viszont virgoncabb és élénkebb hangulattal, ami egyértelmű különbséget tesz a két termék között. Sebességre ugyancsak a Gaia nyer, jobban pörgeti a részleteket a csupaszított és transzparens stílusán keresztül.
Basszusok terén szinte meg se tudtam mondani a különbséget az első szett esetén. Mennyiség, feszesség és öblösség aránya azonos volt, szóval váltottam hangfalat. Az Acoustic Energy AE509 hangfalon is elég feszes, pattanós és peckes mélyeket kaptam, de mennyiségre több volt, mint a Revellel. A Gaia Minihez képest a Gaia mélye egy fokkal több, erőteljesebb és kerekebb. A különbség nem hatalmas, de A/B tesztelés alatt jól hallhatóan kijött a különbség. Karakterét tekintve azonosak, tehát feszes, megmarkolt és jól kontrollált mindkettő phono, viszont a Gaia mélyebbre ment, mélyebbről hozta ki a testet a zenék alá. Elektronikus, mély erős zenéknél ez fontos különbség lehet, viszont inkább olyan felállásban, ahol a szett amúgy is feszesen, keményen szól, vagy esetleg mélyben szűkös a hangkép. Erre az esetre a nagyobbik Gaia-t érdemes választani, minden más esetben döntsön a közép és magas tartományban tapasztalt különbség.
Az A/B tesztelésnél a kettő phono közötti kis jelszint különbség is feltűnt. A Gaia egy fokkal hangosabb és virgoncabb, hamarabb megindul a hangkép egésze. Térábrázolása jobb, tágasabb és nagyobb, tehát az egyes hangok pozíciója mélyebb és szélesebb területen helyezkedik el. Ez párosul a fent említett extra fény mennyiséggel és kihegyezettséggel a Minivel szemben. Érdekes, hogy egyszerre élesebbek a hangok, tapinthatóbbak és a presence élmény is erősebb, de a teressége miatt hiába van egy-egy hang egészen távol a színpadon, mégis több fókusz kerül rá, mint a kisebbik phononál.
Összességében a Fezz EVO Gaia phono előerősítő gyors, transzparens és gazdag hangzást kínál. Kevésbé meleg hatású, mint a Gaia Mini, így a közép és magas szekció részleteit kontrasztosabban hozza elő. Dinamikában intenzív, erőteljes, de mégis marad a természetességnél, nulla digitális ízvilággal keverve. Ár-érték aránya az extra precizitása, fókuszáltsága és tere miatt izgalmasabb számomra, főleg hogy az egyértelmű minőségbéli ugrásokért alig kell többet fizetni. Mindez párosul a szokásos Fezz designnal, teljes alumínium kivitellel és kézzel készült gyártással. Nem sokszor mondok ilyet, de kissé alul árazottnak érzem, tekintve hogy mit és miként is kínál a Gaia. Már a Mininél is hasonlót éreztem, de a Gaia-nál tapasztalt hangzás jobban megérdemli a Kiemelkedő termék elismerést!