
Hania Rani – Live from Studio S2
Hanna Raniszewska, művésznevén Hania Rani lengyel származású zongoraművészt, zeneszerzőt, énekest talán nem túlzás a Gedeon Audio kollektívájának kiemelt kedvenceként emlegetni. Egyrészt Gedeon is ajánlott már tőle zenéket nem is egyszer, másrészt egy kisebb műhelytitkot is megosztva veletek: valószínűleg én sem írnék most itt zeneajánlókat vagy keveredtem volna bele egyáltalán a lemezgyűjtésbe, ha nem látom 2020 decemberében az egyik videóban (talán a Rega Planar 1 vs 2) felbukkanni az akkorra már személyes favoritommá avanzsálódott Esja lemezt. Bár rengeteget tudnék írni a debütáló albumról is, amely a mai napig képes arra, hogy lélekben szanaszét szedjen, majd rögtön újra is építsen; illetve az én első pandémiás karanténomat végigkísérő – paradox módon pont a – Leaving című számot tartalmazó Home kiadványt sem vettük teljes egészében górcső alá itt az oldalon, mégis egy sokkal rövidebb, új hanganyagot nem is tartalmazó kislemezt szeretnék most nektek ajánlani.
A Live From Studio S2 képi és hangi anyaga 2021-ben, a zongora világnapját 1 nappal megelőzően került bemutatásra a YouTube-on. Nem sokszor szoktam várni ilyen premiereket, de emlékszem, azon a napon kissé melankolikus hangulatban tényleg ott ültem este a monitor előtt, és gyakorlatilag tátott szájjal néztem végig az előadást. A videó elkészítésének apropója egyébként nem is feltétlenül a zongora napja volt. Hania Rani a Berlinale Film Festival felkérésére vett részt egy EFM Sessions nevű sorozaton. Az alapötlet az volt, hogy a zongorista visszatér hangszereivel abba a varsói stúdióba, ahol az Esja dalaihoz is rögzítettek videóklipeket, például a ‘Glass’ című számhoz, amely ezen az EP-n másodikként csendül fel. Aki ismeri Hania Rani előadói stílusát, az már tudja, hogy kifelé is erősen sugárzó, mély érzelmi jelenléttel éli meg dalait a zongora előtt is, olykor behunyt szemmel játszva el azokat. Azt csak sejtem, hogy a stúdióval kapcsolatban leírtak milyen extra érzelmi lendületet adhattak a zongoristának, de az biztos, hogy ezt a fekete-fehér felvétel szenzációsan kiemeli. Ámulatba ejtő nézni, ahogy egy emberként lavírozik a billentyűs hangszerek között, előadva két nagylemezéről négy nagyszerű dalt. Ráadásul aprónak tűnő módosításokkal új atmoszférákat adva az albumokon fellelhető verziókhoz képest. Az elsőként eljátszott ‘Hawaii Oslo’ taktusai például hevesen sürgető hangulatot kölcsönöznek a darabnak. Az ezt követő, talán egyik legismertebb száma, a ‘Glass’ mély basszusszintézis kíséretével lesz zordabb. Hasonlóan lesz még hidegebb a mélabús búcsút pötyögő ‘Leaving’, mely lágy átvezetéssel kísér minket a ‘Buka’ című záró darabhoz. Ez a két szám már a Home-on is érezhetően összetartozott. Egymás folytatásai és előzményei voltak egyidőben. Most viszont teljes mértékben áthat minket a távozás utáni, kellemes szellővel kísért séta a bükkfák biztonságot adó árnyékában. Az utolsó másodpercekben másodszor hallhatjuk Hania Rani hangját, ahogy egy szerény “thank you” elejtésével búcsúzik a hallgatóktól. Ami egyben nagyon kedves gesztus, viszont kissé ironikus, mert személy szerint én mint hallgató érzem magam rendkívül hálásnak ezért a csodálatos hanganyagért. Kívánom, hogy az enyémekhez hasonlóan kellemes élményeket kínáljon nektek is Hania Rani speciális kiadványa, a Live From Studio S2!
Író – Szamosi Dániel