Monitor Audio Bronze 500 hangfal teszt
Valószínűleg nem túlzok, ha azt mondom, hogy a Monitor Audio Bronze hangfalcsalád az egyik legnépszerűbb az országban, persze csaz az adott árfekvéseket nézve. A Bronze 2 és 6 a leggyakrabban látott sugárzó a fórumokon és facebook csoportokban, aminek több oka is van. A hangkép el lett találva, a kivitel igényes és az árszegmens is pont úgy volt kalkulálva, hogy többeknek egy reális cél legyen. A legújabb generációs Bronze család viszont váltja a sikeres 5. generációt és az én olvasatomban ez főleg a vásárlói visszaigazolások figyelembevételéről szól. Jogos kérdés tehát, hogy mivel is nyújt többet a Monitor Audio Bronze 500 hangfal?
A tesztelés jó pár héten keresztül történt, több erősítővel és forrással. A legtöbbet a hozzá kapott Musical Fidelity M2si elektronikával használtam, Bluesound Node 2i forrással, de utolsó napon egy Mark Levinson 5101 SACD/streamer is bekötésre került, hogy kimaxoltnak tekinthessem ezt a részét a láncnak.
A Monitor Audio Bronze 500 hangfal az elődjénél nagyobb és szélesebb lett, de ezzel egyidőben abszolút minimál irányzatba vitték el a designt. A tesztpéldány homogén szürkés előlapot és fakó tölgy jellegű vinyl borítást kapott oldalra, ami a képeken is jól láthatóan tökéletes az életkörnyezetembe. Egyszerű formák és könnyen integrálható színek, de a fekete, fekete-dió és fehér opciók lefedik a teljes spektrumot. A hangszóró takaró selyem mágnesesen rögzíthető és kerekített mindkét oldalán.
A 2.5-utas hangfal a jól megszokott 25 mm-es C-CAM arany dóm magas sugárzót kapta meg egy Uniform diszperziós waveguide társaságában. Ez a “Gold dome” megoldás először 1986-ban látott napvilágot az R352MD hangfalnál, ami azóta is folyamatos fejlesztés és finomítás alatt van. Jelenleg kerámia bevonatos, alumínium/magnézium anyagból készül a hangszóró, ami arany eloxált külső felületet kap egy specifikus rétegben. A végeredmény egy ellenálló anyag-kombináció, nyitott és feltáró hang.
A dupla 200 mm-es mély-közép C-CAM hangszórók anyaghasználat szempontjából hasonlóak, de eltérő a gyártási folyamat. Ezt a kompozit megoldást eredetileg a vadászrepülő iparban fejlesztették ki és a hajtőműveknél használták. Az ellenálló tulajdonsága jól használható membránként, mivel egészen könnyű, de kemény felületet képez. Az alumínium/magnézium ötvözet három fázisos anyagkezelésen esik át, ahol a felületet tisztítják, előkészítik és molekuláris szinten javítják a gyenge pontjait. Ha az alap forma kész, akkor az így kapott ötvözetet magas hőfokú eloxáló folyamatnak teszik ki, ami következtében 50 mikron vastag kerámia timföld réteg jön létre. Ez az extrém tartós szendvics ötvözet az, ami felelős azért, amit hallunk.
Monitor Audio Bronze 500 hangfal teszt
Amikor elkezdtem hallgatni az új álló Bronze hangfalakat, akkor az jutott először eszembe, hogy ez pontosan azt adja a korábbihoz képest, amit azok hiányoltak, akik nem ezt választották az adott árfekvésben végül. A Bronze 6 kapcsán néhányan azt mondták, hogy az adott szobában nem volt elég mély számukra, amit személyesen nem tudok megerősíteni, mert nekem mindig elegendőnek érződött, de ugye kinek mi. A lényeg viszont, hogy a Bronze 500 szélesebb és nehezebb mélyeket produkál, hasonlóan lágy stílussal, mint ahogy azt majdnem az összes Monitor Audio hangfalnál tapasztalhatjuk.
Kellemes és puha lecsengésű nehéz mélyek jellemzik a legtöbb zenénél. Kellően alacsonyra lemegy és inkább lefedi a teljes mély szekciót és adja át azt egységesen, mintsem megfogna egy specifikus pár 10 Hz-es tartományt, amit elénk tolna. A basszusok nem koncentráltan középről szólnak egy szűk és kemény magból, hanem enyhén szélesebb térrel lefedik a teljes színpadot. Szerintem pont ez az a fajta mély, amit testesnek nevezhetünk, nem szerénykedik és sajnálja tőlünk. Közvetlen és kortárs dobfelvételeknél a lábdob kifejezetten nagynak és kereknek érződik. Talán ez a legjobb jelző rá, hogy szép nagy kerek!
A spektrum további része elég közvetlen és főként a realisztikusság irányát célozza meg. Vannak azok a festmények, amiket “ultra-realisztikusnak” nevezünk, ahol reprodukálják a valóságot, de festékkel. Valahogy így tudnám a Monitor Audio Bronze 500 hangját is jellemezni, de persze a sajátos nyelvezetével és tónusával.
A részletekre és apróságokra kifejezetten figyelmes és a magas hangok főként gyorsan és feszesen jelennek meg a térben. Ez nem a selymes, puha és túlfinomított hangzás, ez jóval őszintébben adagolja a hangokat. Dobseprű és pergődobok esetén hallani a legjobban ezt a hozzáállást, kihegyezett és figyelemreméltó. Felemeli a tér magasságát a hangfalak fölé és az enyhén szaturált hangkép meggyőzően szórakoztató lesz sokak számára, amiben nem tudom nem látni a tudatos hangolást.
Ez a dögös, kontrasztos és élettel teli hangzás pontosan az, amit az érdeklődők nagy része keres ebben az árfekvésben. Ez nagyon nem nevezhető unalmasnak és vérszegénynek, de ahogy a hallgató igénye változik idővel, úgy a Bronze 500 tulajdonságai is variálhatóak logikus mértékeken belül. A mélyeket simán lehet keményebbé varázsolni és a magasakból is puhíthatunk egy picit, ha olyan erősítőt választunk. Simán el tudom képzelni, hogy ezt valaki egy nagyon klasszikus, melegebb vintage elektronikával használja és a végeredmény egy kedves és barátságos hang lesz, de kellő analitikával és erővel.
A Monitor Audio Bronze 500 hangfal 350 000 Ft,-os árfekvésben igen erősen megállja a helyét és van egy érzésem, hogy hasonlóan népszerű lesz világszinten, mint amilyen a Bronze 6 volt.
Forgalmazó – ExtremeAudio.hu
Monitor Audio Bronze 6G hangfalak – ExtremeAudio.hu/Bronze500