Multifunkcionális Lyngdorf TDAI-1120 forrásként?
A Lyngdorf TDAI-1120 erősítőre sokféleképpen lehet tekinteni, ugyanis az analóg pre-out kimenetén keresztül összeköthető bármely egyéb erősítővel vagy végfokkal is akár. Minek és miért is jó ez nekünk?
Funkciók terén változatlanul az egyik legkényelmesebb a TDAI-1120, hiszen van benne Roon, Google Chromecast, UPnP, Tidal, Spotify Connect, AirPlay, teljeskörűen állítható software és RoomPerfect szoba akusztikai rendszer, plusz több csatlakozó opció is, mint például az eARC HDMI, koax, phono (minden egyéb infó itt). Ha már van egy ilyen erősítőd és tuningolásra vágysz, de imádod a funkciókat és teljes kényelmi érzetét a Lyngdorfnak, akkor logikus megtartani és nézni hozzá egy kategóriában “nagyobb” erősítőt. A hátulján található analóg “out” kimenet az applikációján (lásd a videóban a teendőket!) keresztül beállítható, hogy ne mélysugárzós felhasználásként kezelje, hanem a teljes frekvenciakimenetet kiküldje ott. Ennek a hatalmas előnye, hogy még a RoomPerfect kalibrációt is megtartja, plusz a különböző Voicing (EQ) beállítások is teljes értékűen működnek. Tehát a Lyngdorf TDAI-1120 hiánytalan kényelme tovább használható bármely egyéb erősítővel, így egyfajta streamer előfokként és RoomPerfect rendszerként üzemelve.
Egy “hátránya” van, mégpedig hogy digitálisan nem lehet kihozni belőle a jelet, tehát külső DAC opciónk nincs. Erre az igényre lehet válasz a nagyobbik Lyngdorf TDAI-3400 erősítő, bár az már hangban is komolyabb és arányaiban még durvább erősítőt kell utána kötni, hogy értelmet nyerjen a bővítés. Emiatt viszont nem igazán aggódnék, mert a TDAI-1120 streamer/DAC képessége kifejezetten tisztességes és bőségesen oda merem rakni kategóriában hasonló streamerek mellé, mert állja a sarat. A kísérletezésre bent hagytam a Canor AI1.10 erősítőt és az Audio Solutions Figaro B hangfalat, szokásos VIABLUE és Titan Audio kábelezéssel.
A Lyngdorfnak erősítőként elég jellegzetesen homogén és “könnyed” karaktere van. Transzparens hatású, levegős, csendes és nyugodt. Nem szétszínezett és szikrázó, inkább egységesen kezeli a teljes hangképet. Ha utána kötöm a Canor-t, akkor egyértelműen a Canor hangja dominál, de azért fel-fel ismerhető még mindig a TDAI-1120 stílusa. A közép és magas szekció fókuszáltabb, textúráltabb és szeparáltabb lett. Basszusoknál érezni a legjobban, hogy a Lyngdorf a forrás, mert a Canor elég domináns habitusa finomodik és a jellegzetes skandináv nyugalom teret kap. Amit eddig elénk lökött a Canor, azt most egy lépéssel visszább veszi és még mindig erőteljes a mély, de nem olyan peckes és kiugró módon, mint ahogy azt Wattson vagy Silent Angel streamerekkel tapasztaltam.
Térábrázolása nagyon jó, tipikus Lyngdorf, ahol messzi pontokról lep meg egy-egy hang és ilyenkor kapásból jön a mosoly, hogy milyen szépen széttolja a szoba falait. Persze a Canor se kutya ezen a téren, szóval nem csoda az élmény minősége, de ha a forrás gyenge, akkor annál a teljes lánc se fog sokkal többet tudni. A hatás érdekes, mert a Canor nagyon jól részletez, van benne egy organikus jelenlét folyamatosan, ami a kifejezetten mélyen rejlő, extrém halk részletek megmutatásában mutatkozik meg. A TDAI ezt általában nem csinálja ilyen mértékben, jóval selymesebb a hang és ahogy ezt a kettőt összeeresztjük egymással, úgy valahogy félúton áll meg ez a fajta aprólékosság. Ott van minden, de “zeneibb” az összhatás. Dinamikája egyértelműen jobb a Canor végett, nagyobbat üt minden, hirtelenebb és “agresszívabb” hangvételre is képes.
Összességében a Lyngdorf TDAI-1120 erősítőt forrásként és RoomPerfect kalibrációs rendszerként használni zseniális lehetőség meglévő tulajdonosoknak. Alapvető hangulata felismerhető a hangképben, de nem az dominál, hanem a rákötött erősítő karaktere, tehát egyértelmű a tuning. Meghallgatva több erősítővel is azt tudom tanácsolni, hogy nagyjából az 1 000 000 ft,- felett található teljesen analóg (digitális funkciók nélküli) erősítőktől van értelme a párosításnak. Ez alatt inkább a karakter fog változni, de mivel a TDAI-1120 már önmagában is egy jó erősítő, így lefele vagy oldalra lépni nem sok értelme van. Lásd Canor AI1.10, Norma IPA-70B vagy Norma IPA-140, esetleg ezen gyártók bármely végfoka ugyancsak hatásos minőségjavulás. Egy dologra nagyon kell figyelni, hogy az Output beállításoknál végfok esetén a “Regulated” hangerő szabályzás funkciót kapcsoljuk be, máskülönben maximum jelszintet küld az elektronikáknak és ennek megfelelően full hangerőn szólal majd meg. Napokban érkezik a Lyngdorf SDA-2400 végerősítő, amivel futok egy újabb kört és jön a beszámoló arról is!
Egyéb részletek és beállítás útmutató a videóban.