Pro-Ject Maia S3 BT erősítő teszt
Pár héttel ezelőtt mutattam be a Pro-Ject Amp Box S3 végerősítőt, amely kompaktsága és ára ellenére meglepően jó élményt nyújtott és egy hibátlan lehetőség azok számára, akik minél olcsóbban, de tudatosan építenének láncot. Ennek a végfoknak a teljesebb változata a Pro-Ject Maia S3 BT erősítő, immárom integrálva egy teljes szolgáltatást az Amp Box S3 végfok koncepciója mögé. Az ára ennek is elég baráti lett a cirka 250 000 ft,-os cédulájával, mindezt úgy, hogy funkcióban teljesen kiszolgálja egy átlagos nappali igényét.
A Pro-Ject Maia S3 BT erősítő neve a ‘My Audio Integrated Amplifier’ rövidítése, ami kézenfekvő is figyelembe véve a termék mivoltját. A végfok tudtommal egy az egyben az Amp Box S3, tehát ugyanúgy D osztályos és 2 x 23 / 40 (8 / 4 ohm) kimenő teljesítményt kínál. A felépítés dual mono, teljes alumínium ház és csillapított fedél, Bluetooth 5.0 aptX HD kapcsolat, Cirrus Logic CS4344 24bit/192kHz DAC, ami optikait és koaxot jelent számunkra. Továbbá adott egy phono MM, 3 pár vonalszintű RCA bemenet és 1 pár kimenet, amire mélysugárzót is köthetünk akár. Analóg hangerőszabályzó, motoros potméterrel, ami egyébként a teszt példány esetében meglepően feszesen működik.
Front oldal a Canor gyárhoz méltó igényességgel készült, tehát szálcsiszolt alumínium, precízen nyomtatott feliratokkal. Egy főkapcsoló, egy potméter és jobb oldalt 1-1 nyilacskával válthatunk bemenetet, de mindezt a kis műanyag távvezérlőről is megtehetjük. Ja, és még egy 6.3 mm-es jack fejhallgató kimenet is található elöl.
Tápellátása külsőleg lett megoldva egy 20V-os egységgel, ezért is tud kompakt maradni maga a Pro-Ject Maia S3 BT erősítő. A hangfal csatlakozó terminél az Amp Box-hoz hasonlóan itt is szűkös, tehát átlag banándugós kábel nem fog elférni itt rendesen, így vagy nyersen, vagy vékony fejes csatikkal használható.
Az első hallgatások alatt is feltűnt már, hogy erős a hasonlóság az Amp Box S3 és Maia S3 között, viszont ez utóbbinál valahogy többnek érzem azt a 2 x 23 wattot. Ez nyilván a hozzáépített előfoknak, DAC-nak és potméternek köszönhető. A hangerőszabályzó negyed álláson már teljes és kellőképpen kerek hangot ad, felette pedig finomabb lépésekben hangosodik, 50-60%-nál már elég hangos is volt az ízlésemnek egy Fyne F301i hangfalon. Álló és érzékenyebb dobozokon ez bőven elég izmot és erőt kínál egy 25-30 m2-es szobában.
Három hangfalon hallgattam a Pro-Ject Maia S3 BT erősítőt és az az érdekes, hogy az olcsóbbakon szólt a legjobban. Fyne F301i, JBL Stage A170, Audiovector QR1 és Revel Concerta2 M16 volt a három versenyző. Mind egészen más hangot hallatott és persze ez is ízlés dolga, de az biztos, hogy az Audiovector és Revel komolyabb erősítőkkel kezdi csak el igazán jól érezni magát. Ennek ellenére simán merném ajánlani még ezen kombókat is kezdésképpen, de a Fyne F301i hangfallal szólt úgy, ahogy szerintem ezt tervezték, illetve a JBL Stage A170 volt a pont az i-re!
A Revel párosítással egészen semleges, egyenes és teres élményt adott. A térábrázolás és mélységérzet kapott nagy figyelmet, selymes és finom részletezéssel. A basszusok elég jól megindultak már halkan is, de ezt erősen köszönhetjük a Revel habitusának. Énekhangok melegebben és mélyebb tónussal szóltak, ami még egy Arcam párosítással is igaz lehet valamennyire, de nem ennyire. Szórakoztató és simán elhallgatnám ezt így, de hallom, hogy ez a kettő nem egymásnak lett kitalálva, nem tökéletes a szinergia.
Az Audiovector QR1 hangfallal már jobb volt az eredmény, mert az AMT magas és a Pro-Ject kapacitás ár-érték arányban borzasztó élvezetes hangot ad. Elég gyors basszusok, kellő test, de nem túlzó vagy sok. Tiszta és kellemesen artikulált közép szekció, nem szikével vágott részletek, viszont elég direkt, közvetlen és egyértelmű módon hozza elő az apróságokat. QR1 mellé hibátlan induló mindenes elektronika lehet a Maia és inkább a kísérletező hifisták fognak ennél feljebb lépni.
Közép és felsző tartomány szempontjából a Fyne Audio F301i hangfallal volt a legjobb (eddig a pontig legalábbis) a Pro-Ject Maia S3 BT erősítő. Meglepő tisztaság a teljes hangképen keresztül és itt nem érzem csak azt az egyértelmű édeskés réteget, amit a másik kettőnél igen. Magas frekvenciákról lerántva a lepel és átlátható a teljes színpad, egészen széles térélménnyel minden irányba. A nüansz részletek is megjelennek, bár nem olyan extrém erőteljesen kiemelve, mint egy nagyobb árfekvésben. Hangerőszabályzásra könnyen megindul a hangkép egészén minden részlet, meglepően artikulált, peckes és rendezett az élmény.
A csatornák közötti szeparáció határozott és kontrasztos, tehát például a Agoria, Ela Minus – What If the Dead Dream számnál a vokál és szinti effektet repkedő, széttolt pozíciója egyértelműen lekövethető. Nem középre zsúfolva szól a track, hanem szépen kinyitva és kiterítve elénk. Fever Ray – What They Call Us és Poranguí – Arcoiris is jó példa volt erre, ahol teret és atmoszférát is produkálni kell, nem csak 1-1 tiszta hangot.
Basszusok terén a Fyne nem a legizmosabb akusztikus zenéken, de mélyben jól mixelt anyagoknál azért ez is dög tud lenni. Elektronikus anyagokon kemény és beton feszesen rajzolt marad, ami nekem kifejezetten bejön. Gyorsan jön a mély, üt egyet, majd hirtelen eltűnik, így megtartva a rendezettség érzetet. Az álló Fyne F302i hangfal nyilván többet ad mélyben, szóval akinek az igénye nagyobb, annak érdemes lehet 25 m2-ben álló dobozban gondolkodni inkább.
Zárásképpen bekötöttem az egyik kedvenc ‘olcsóbbnak’ mondható álló hangfalamat, a JBL Stage A170-et. Ez ár-érték arányban zseniálisan jól részletez, rendezett marad minden zenén és a basszusok mennyisége/gyorsasága az egyik legjobb ebbe a 25 m2 körüli szobába. A Pro-Ject Maia S3 BT-vel zseniális volt és ez lett a top kombó számomra. A basszusok nyilván mélyebbre mentek így, a keménységét és feszességét megtartotta, plusz a dobok realisztikusságát meglepően jól hozta minden zenén. Gidge zenéi borzasztóan szórakoztatóak voltak így és ez a szintű figyelmesség, amit itt végig tapasztalni az kicsit hajaz is a Figaro karakterre. Gondolom ezért tetszik annyira ez a páros.
A közép és magas szekció feljebb emelkedett, több fényt kapott minden kis nesz és teresebb hatást is adott ez így, mint a másik három párosítás. Messzebbről szólt egy-egy eltolt hang, de a plusz adag közvetlenség miatt a közelre mixelt hangok tapinthatóbbak. Gustavo Santaolalla, Darkside, Son Lux, Melanie De Biasio mind “hibátlanul” szólt rajta az ízlésemnek és itt éreztem igazán azt, hogy “na ez a szett így nagyon összeállt!”.
Összességében a Pro-Ject Maia S3 BT erősítő egy igazi kincs azok számára, akik egy kompakt megoldást keresnek, amit akár számítógép asztalon vagy TV alá/mögé helyezve használhat, ráadásul beépített bluetooth kapcsolattal, digitális bemenetekkel és még lemezjátszó előerősítővel is. Párosítsd egy nyitott és tiszta karakterű sugárzóval és az élmény a leírtaknak megfelelően hatásos lesz. Érdemes árban hozzá illő dobozt nézni, mint például a Fyne F300i szériája, JBL Stage széria, (A130 kisebb szobákba, vagy A170 18-25 m2-be). Ez utóbbi szerintem zseniális kombó és örülök is ennek a felfedezésnek, mert ebben az árfekvésben ilyen funkciókkal álló szettet még nem hallottam ilyen élvezetesen szólni.