
Revel Concerta2 F35 hangfal teszt
A Revel Concerta2 hangfalcsalád évek óta kerülgeti az életem. Járt nálam otthoni hifi és házimozi szettek részeként, hallgattam különböző szobákban és egészen eltérő rendszer összeállításokban is. Végül év elején került hozzám M16 és F35 fix demódarabok formájában, ugyanis ár-érték arányuk a jelenlegi árak mellett kiemelkedően jó. Az M16 hangfal beszámoló már olvasható és nézhető, most pedig ugorjunk bele, hogy mi várható a „kis” állótól.
A Revel Concerta2 F35 hangfal a széria legkisebb állója, viszont mérete nem túl kicsi és nem is túl nagy, mondhatni pont jó (102 x 21 x 31 cm). Magasfényű lakkozott kivitel, hátrafelé ívelő doboz, hátsó bass-reflex és gyárilag szerelt gumi rezgéscsillapító talpak fogadnak első pillantásra. Az M6 csavarmenetnek köszönhetően rögzíthető rá bármilyen tüske is, mint például VIABLUE HS Spike vagy akár QTC, bár ez utóbbi lehet már felesleges hozzá.
A 2.5 utas konstrukció 4 hangszórót használ. 1 x 25 mm-es alumínium dóm magasat, enyhén ívelt waveguide vezetővel és fáziskúppal szerelve és 3 x 165 mm-es alumínium mély-közepet. A Revel jó példája az anyaghasználatok különféle hangzásának, ugyanis nem tipikus fémes karakter jellemzi se a Concerta2 szériát, se a nagyobbakat. Számtalan gyártónál egy az egyben kihallható, hogy hasonló konstrukcióval dolgoznak, mert a tónus és ‘csilingelő’ érzés átissza az egész hangképet. Lehet ezt így, Revelesen is, amit majd lentebb részletezek.
Mágneses rögzítésű hangszóró takaró selymek adottak, így nem rondítja el több illesztési pont a front oldal letisztult esztétikáját. A csatlakozó terminál single-wire.
A sok éves ismeretség miatt kialakult egy kép a fejemben, hogy mivel is érdemes párosítani a Concerta2 sugárzókat, hogy kellő nyitottsággal szóljanak. Arcam SA széria egy biztonságos választás, hiszen egy anyacégről van szó és így egymással, együtt fejlesztik ezeket a termékeket. A Revel M16 és F35 mögé már egy SA10 is szórakoztató, de az SA20, SA30 az, ahol megjelenik egy olyan réteg tisztaság, sebesség és kontroll, amit egyértelműen meghálál. Jelen beszámolóhoz viszont egy újdonságot kötöttem be, ugyanis ismerkedem az újabb lehetőségekkel és a Fezz EVO Silver Luna Prestige csöves erősítővel hajtottam.
91 dB-es érzékenysége biztató ilyen esetekre, ugyanis nem kell erőmű mögé, hogy megszólaljon ‘értelmesen’, vagy akár hogy halk hangerő mellett is érezhető legyen a teljesség, dinamika és nyitottság. A Silver Luna már bebizonyította más szettekben is, hogy pár watt is irtózatos erőt képes leadni magából, ha olyan a konstrukció és ide is bőségesen elégnek bizonyult. A cikk írása közben bekötöttem a Fezz EVO Alfa Lupi erősítőt is, ami egészen közel állt stílusban a Silver Lunahoz, de persze azért voltak enyhe változások itt és ott. A streamer változatlanul a Wattson Madison volt, VIABLUE és Titan Audio kábelezéssel. Mindezek mögött egy Silent Angel Rhein Z1, Bonn N8 switch és Forester F2 tápegység dolgozott.
A Revel Concerta2 F35 hangfal karaktere szépen változik a különféle komponensekkel, de legfőképp az erősítő befolyásolja, hogy milyen irányt is vesz a tónus. Basszusa selymes, dús és simogató. Nem kell könyörögni, hogy kerekséget és öblösséget hozzon ki a lábdobokból vagy bármely nagyobb levegőt megmozgató hangok aljából. Az Alfa Lupival keményebb, míg a Silver Lunával tömzsibb és erőteljesebb élményt kaptam a zenék többségén, viszont az Arcam SA30 az, ahol még egy adag izom kerekedik a hangkép alá. 25 m2-be adott hangerő mellett az már elég durva is tud lenni, ha elektronikus, menetelős zenét adunk neki. Mélyekből nincs hiány, képes megszólaltatni grandiózus energiákat is és 30 m2-ig bezárólag ez számomra bőségesen elég. 35 m2-be az F36 simán helytáll, de persze igény és zene függő, hogy melyik hol szuperál jobban.
A közép tartománynál éreztem mindig a legnagyobb változást az évek alatt, ugyanis a „nem az én világom”-tól kezdve a „hát ez brutál jól szól!” érzésig mindent tapasztaltam már a Concerta2 dobozoknál. Ennek fő oka a párosítás. Lyngdorf TDAI elektronikával sokan szeretik használni, ami homogén, semleges és sima hangot ad. Nincsenek tüskék, kilengések a hangképben és inkább puhaság érzetet ad a frekvencia tartományon keresztül. Arcam SA erősítőkkel kontrasztosabb, intenzívebb és közvetlenebb hangot kapunk (főként SA20 és SA30), direktebb és erősebb basszusokkal. A közép és felső tartomány nyíltabb, élesebb és „csilingelőbb”. Alfa Lupi és Silver Luna Prestige tiszta és szaturált közepeket hozott, ugyancsak nyílt magasakkal, enyhe roll-offal. Nem sziszeg és száll annyira magasban, mint egy Norma erősítővel, inkább fókuszál a zene középső szegmensére a figyelem. Az emberi hangok, hangszerek egésze realisztikus, intim és térben hihetően elhelyezett.
A két személyes kedvencem az Arcam SA30 és Fezz EVO Silver Luna Prestige erősítő volt a Revel F35 mögé. A Silver Luna közepeivel nehéz versenyezni, mert abban van egy olyan szintű varázs és természetesség, keverve egy színvilággal, ami kapásból behúz még abba a zenébe is, ami amúgy nem lenne a kedvencem. Az Arcam dögössége a tapasztalatok alapján egyértelmű közönség kedvenc, de ez nem is meglepő, tekintve hogy egy anyacégtől ered a két termék.
Összességében a Revel Concerta2 F35 hangfal egy tipikus mindenes hangzást kínál, ami nem válogat a zenei stílusok között a megfelelő erősítővel. Hajlandósága a tuningra szuper, tehát lehet mögé pakolni jóval drágább láncot is és egy az egyben megmutatja, hogy van még ott tartalék bőven. Dús és könnyen meginduló mélyek, határozott dinamika, tiszta és teres közép szekció, de nem közvetlen és kiabálós. Minderre épül a nyitott és finom levezetésű magas tartomány, ami nem húzza el a hangképet se sötét, se fényes irányba. Megjelenése szép, relatív egyszerű és sok vizet nem zavar majd a mindennapokban. Ár-érték aránya listaáron is teljesen korrekt, de ha egy kis akciót el lehet rá csípni, akkor főleg nincs mibe belekötni.