Revel Concerta2 M16 hangfal teszt
A Revel Concerta2 széria már évek óta jó szolgálatot tesz nálam, ugyanis hónapokon keresztül használtam az F36-os álló változatot otthon. Nem csak hifi, de házimozi rendszer részeként is teszteltem vele több terméket és azt hiszem, hogy sikerült elég jól megismernem a képességeit. Ennek állványos változata a Revel Concerta2 M16 hangfal, amivel már régóta szemezek, de sajnos nem tudtam megkaparintani korábban.
A Revel Concerta2 M16 hangfal egy fázisgyűrűvel szerelt 25 mm-es alumínium magasat és egy 165 mm-es eloxált alumínium mély-közép hangszórót használ. Előbbi a nagyobb Performa3 szériából örökölt komponens, így erős hasonlóság tapasztalható a gyártó pár milliós szériája és a barátibb áron kapható Concerta2 között. A szabadalmaztatott negyedik generációs ‘Acoustic Lens’ hullámvezető szerepe nem csak a hallgatási szög szélesítése, hanem a mély-közép hangszóróval történő integrálás is, hogy minél semlegesebb és természetesebb legyen az átvezetés a frekvenciameneten keresztül.
A merevített doboz hátrafelé ível, amely a belső káros hullámokat semlegesíti, ezzel növelve a transzparenciát és csökkentve a konstrukcióból eredő színezést. Hátsó bass-reflexes, single-wire csatlakozó terminálos és a hangszóró takaró selyem mágnesesen rögzíthető, tehát semmilyen foglalat nem töri a hangfal esztétikáját.
Egy előző Pro-Ject Maia S3 BT tesztben már említettem pár mondat erejéig, hogy miként működik a Maia és Revel együtt, és a konklúzió az volt, hogy érdemes jobb erősítővel párosítani, mert nem igazán nyílt ki a hangfal hangja. Mostani tesztelést már komolyabb felhozatallal csináltam, ugyanis a Norma IPA-70B-vel kezdtem és onnan haladtam egyesével tovább különféle karakterő erősítőkkel. Forrás a Wattson Madison volt, VIABLUE és Titan Audio kábelezéssel.
A Norma és Revel páros elég jól egyben volt és ezt így bátran is merem ajánlani. Kifejezetten transzparens, semleges, csendes és nyugodt a hangvétel. A Revel hangfalakra ez általánosságban igaz is, de kell hozzá egy jó erősítő mindig, hogy kihozza azt a jellegű egyenességet, amit sokan keresnek a gyártónál. A basszusok feszesek és rendezettek egy csipet öblösséggel, ha éppen a zene úgy kívánja. Lomhaság vagy lustaság nyomokban sincs jelen, viszont a kiterjesztés van elég jó, hogy elektronikus anyagoktól kezdve akusztikus zenékig jóformán bármire ajánlható. Közép szekciónál jelenik meg az említett nyugalom, ami abban mutatkozik meg, hogy nem kiabál, nem közvetlen vagy harsány, de nem is sötét vagy árnyékos. A hangfalak vonala mögül egy fél méterről indul a színpad, tehát a teret gyönyörűen kezeli és “térből szól” a teljes közép és magas szekció. Részletezés stílusa is kifejezetten természetes, kihoz minden pici zörejt a jelből, de finoman és selymesen. Nem túloz, vág vagy karcol. A közép és magas szekció egymásba illeszkedése észrevehetetlen, szóval az egységesség érzete tipikusan Reveles lett. A Norma IPA-70B + Revel Concerta2 M16 páros zenei, atmoszférikus, áttetsző és teres. Ambient anyagoknál produkált szeparációs képessége a téren belül hatásos és ezért is kap akkora szerepet maga a zene ‘helyszíne’, mint amekkorát akár a részletek egyes zenéknél. Hatásos az élmény, meghallgatni a kategóriában erősen ajánlott!
A következő párosítás az Arcam SA10 volt, mert kíváncsi voltam, hogy mit kezd a hangfal ezzel az árfekvéssel. Egészen meglepő és nem tudom mi a magyarázat erre, de az SA10 + Revel M16 együtt jóval izmosabb és hatásosabb hangot ad, mint a Norma párossal. Olyan, mintha a Norma jobban kontrollálná a mélyeket, míg az Arcam hagy neki kis teret játszadozni. Így a végeredmény basszusok terén ütősebb, elég könnyen meg is indul már halk hangerő mellett és elektronikus anyagokon kifejezetten nagyot szól.
Erősen érezni, hogy a Harman Luxury cégcsoport tagja mindkettő márka és egymáshoz vannak fejlesztve, hangolva, mert ár-érték arányban ez a kombó kiemelkedően szórakoztató. Picit több él és kontraszt van a közép-magas szekción keresztül, ami jól is áll a Revelnek. Deru – We Will Live On című új albumánál a zongorát kísérő mechanikus zörejek még erősebb szerepet is kapnak a teljes élményben, mint a Normánál, ami ugyanezt finomabban és selymesebben kezelte. Az Arcam részletező stílusa egyszerűen csak kikerekíti a Revelt és ugyan nem olyan mély és tágas a színpad, mint a Normánál, de ár-érték arányát tekintve ez a páros kivételesen jó.
Zárásképpen bekötöttem a Hegel H95-öt. Nos, mondhatni teljesen jellegzetes Hegel hangzás került a vérkeringésbe és a Revel semlegességéhez ez ugyancsak nagyon jól működik. A Normához hasonlóan elég intenzív magas frekvenciás részletezés jelent meg, csak fényesebben és picit zizgőbben, de ezt már jól ismerjük a H95-től. Ha túl éles az adott hangfal karaktere, akkor ez egyeseknek sok is lehet, viszont az M16-hoz bőségesen elfér ez a stílus. Daniel[i] – Terra Amica II EP első száma távoli zajokkal és szellőkkel indul, ami a Normán zseniális élmény volt, de a Hegel keményebb közép-magas hangja színesebbé tette az élményt.
Biztos, hogy ez egy fokkal távolabb áll a neutrálistól, de a szórakoztató faktor jó magasra emelkedik így. Ilyenkor jövök mindig rá, hogy miért is szerettem annyira régen a Hegelt, mert már-már betegesen odafigyel a kis részletekre és azt pedig olyan hangosan hozza ki, amennyire csak lehet. Basszusok terén elég erősen lereszelte a felesleges húst a hangokról, szóval szerintem ez volt a legfeszesebb a három erősítő közül a Revel M16-on. Elektronikus, techno, house, dub és ehhez hasonló zenéken rendben volt, de az öblösség nem volt úgy jelen, mint mondjuk az Arcamnál vagy a Normánál. A Hegel H95 + Revel M16 páros analitikus, precíz, pontos és feszes volt.
Összességében a Revel Concerta2 M16 hangfal tesztelése során több konklúzió is levonható volt. Egyrészt a Pro-Ject Maia S3 erősítő nem elég hozzá, mert bezárkózik a közép-magas szekció és nem adja meg az igazságot ennek a doboznak. Az Arcam SA10 már hatalmasat dobott az élményen és ahogy fent is említettem, ár-érték arányát tekintve teljesen kézenfekvő párosítás. A Hegel H95 hűvösebb stílusa számomra nagyon bejött a Revelen, tetszett a precizitás és odafigyelés, amit a két termék együtt művelt. A Norma még bőven indokolt lehet mellé, mert egyensúlyban és transzparenciában ez volt a leginkább high-end hangzás, de pont emiatt simán lehet, hogy aki színesebb és szórakoztatóbb hangot keres, annak érdemes a másik két említettet választani, esetleg a nagyobb Arcam SA20 vagy SA30 erősítőket. Az SA30 beszámoló a videóban hallgatható.