Keresés
Keresés
Keresés
április 23, 2020 By Gedeon Audio Off

Cliff Martinez

Cliff Martinez nem a jelenlegi munkásságáról volt mindig híres, inkább a Red Hot Chili Peppers dobosaként gondoltunk rá. Nagyon nagy szerencsénkre a paprikás zenekaros időknek vége és élvezhetjük a nyers, analóg szintetizátor vezérelt atmoszférákat.

Cliff Martinez-re először 2011-ben figyeltem fel, amikor londoni éveim során a Drive című filmet láttam, Ryan Gosling főszereplésével. A néma látványvilág, a folyós ambient zenék és a lényegretörően erőszakos mozzanatok teljesen magukba húztak. Azóta sem engedett el ez a hangzás. Erre rá jött ugyanazon rendező, Nicolas Winding Refn másik filmje, az Only God Forgives, majd a The Neon Demon. Mi a közös ezekben a filmekben? A rendező és zeneszerző együtt alkották meg a három film erőteljes érzetét, amitől a mai napig a hideg ráz.

Cliff Martinez munkássága terjedelmes, rengeteg kincset találni a soundtrack-ek között. Sose felejtem el, hogy két filmet is láttam, aminek Ő csinálta a zenéjét, de a film kezdetekor még nem tudtam. Az intro első 5 másodpercénél lecsapodótt egy hatalmas visszhangos dobhang, amiről azonnal tudtam, ez Cliff Martinez lesz. A szintetizátor parkja szerintem nagyon hasonló lehet a mai napig, mert a 10-11 éves zenéiben is felfedezni azokat a hangszereket, amiket a legfrissebbekben. Nyilván erőteljesen manipulálja a hangokat minden esetben, hiszen egy szinti erről szól, de imádom, hogy hű marad ahhoz a hangzáshoz, amit a nevéhez köthetünk 10+ éve.

Kezdésképpen a Drive-ot javaslom, majd az Only God Forgives-t, azt követően pedig a The Knick sorozat anyagait. Utóbbiból kettő évad készült, tehát sok fincsiség lesz benne. Ajánlom viszont, hogy ezeket a filmeket érdemes is megnézni, mert úgy teljes körű az élmény.

Extra tipp: a Solaris filmzenéje! 🙂