

HiFi Kezdőknek: Hangfal elhelyezés, állványok és rezgéscsillapítás
A hangfalak elhelyezése és esetleges rezgéscsillapító alátétek fontossága napi szintű kérdés az irányomba, így szeretnék egy relatív lényegre törő útmutatót készíteni a kezdők számára. Minden szituációt és szoba sajátosságot nem tudok figyelembe venni, mert ahány otthon, annyi szokás és felállás, de ha az alapvető szabályokat követed, akkor egészen jól hallható javulást is el lehet érni az adott hangfalakon keresztül.

Egyenlő oldalú háromszög
Sokan jönnek hozzám tesztelni és rendszerint megkapom, hogy otthon nem ilyen jól definiált a színpad és térélmény. Ennek oka az esetek többségében az alapvető elhelyezésben rejlik. Ha csak nem specifikálják az adott sugárzónál, hogy miként kell pozicionálni, akkor érdemes egyenlő szárú háromszögben gondolkodni. Tehát a dobozok egymástól ugyanolyan távolságba kerüljenek, mint amilyen távolságra van a hallgatási pozíció, pontosabban a fejünk. Esetemben nagyjából 270 cm a két hangfal közötti távolság és én mindkét hangfaltól mérve 270 cm-re ülök.
Befordítás (vagy nem)
Ritkán, de előfordul, hogy egyes hangfalakhoz mellékelnek útmutatót az elhelyezés kapcsán. Többségében pontosan ugyanaz található a leírásban, mint amit most is taglalok, de előfordul, hogy az adott terméket nem ajánlatos befordítani. Ha ezt a gyártó kifejezetten ajánlja, akkor egyenesen kell hagyni, tehát a hangfal front oldala ne legyen beforgatva és ne nézzen ránk. Viszont ha ezt nem kéri tőlünk a használati útmutató, akkor a szokásos beforgatás javasolt. Általánosságban az a legjobb, ha a jobb oldali sugárzó a jobb vállat célozza, míg a bal oldali a bal vállat nézi. Így a kettejüktől húzott egyenes vonal a fejünk mögött keresztezi egymást, nagyjából 20 cm távolságban. Ez a távolság lehet rövidebb és hosszabb is, de általánosságban hifi szetteknél nem javasolt az asztali felhasználás, tehát 1 méteren belül túl zsúfolt lesz az élmény.
Fal távolság, bass-reflex nyílás
Legtöbb gyártó csípőből azt ajánlja, hogy 20-30 cm-re toljuk el a hangfalakat a mögöttes faltól, míg oldalfaltól 50-100 cm az általános. Ezt ugye elég nehéz betartani, főleg hogy az életünk nem erről szól, szóval oda kerülnek, ahova elférnek. Viszont a pozíció elég sokat változtat az adott hangkép mélyein, ami nem feltétlenül a hátsó bass-reflex hibája. Akár zárt, vagy front reflexes dobozunk van, falhoz közelebb rakva jól hallhatóan megjelenik egy extra test, ami a szoba akusztikai sajátosságaiból ered. Ez néha tökéletesre is hangolja az élményt, néha pedig pont hogy elrontja és túlzóvá teszi a basszusokat. Ezt le kell tesztelni és úgy használni, ahogy jobban tetszik, mivel kizárólag a szoba és hangfal közös viselkedésén múlik, szóval látatlanban nem lehet megmondani, hogy mi lesz a tökéletes. Ha viszont hátsó reflexes a sugárzó, akkor adott a lehetőség, hogy szivaccsal, ronggyal, zoknival betömjük a nyílást, ezzel hangolva az élményt. Ezt csak akkor javaslom, ha muszáj közel tolni a falhoz a dobozt és puffogós, túlzó mélyeket tapasztalni.
Alátétek, rezgéscsillapítók, magasság
Álló hangfalakhoz általában tartozék egy adag tüske és alátét. Ezt használni erősen javasolt, mert segít az elcsatolásban. Ha egy sugárzó együtt rezeg, rezonál az alatta lévő felülettel, akkor a konstrukció energiáját átveheti és ez erősen megjelenik a mély- és akár középtartomány minőségénél is. A basszusok artikulációt veszthetnek, nem lesz olyan feszes, kötött és gyors. A közép szekció veszthet tisztaságából és egyfajta homály vagy fedettség jelenik meg, viszont ez kevésbé hallható, mint a mélyek változása. Szóval álló sugárzóknál a tüskéket és tüske alátéteket érdemes használni és természetesen az adott padlón vízszintbe állítani. Ne imbolyogjon vagy dülöngéljen a hangfal, egyenesen és stabilan álljon. A tartozékok általában a lehető legolcsóbb megoldások, pont mint a fekete tápkábelek az elektronikáknál, szóval egy komolyabb darab beszerzése javíthat a hangminőségen. A padlótól való hatékonyabb elcsatoláshoz a VIABLUE tüskéit tudom javasolni, ezeket M6 és M8 menetekhez is lehet rögzíteni bármely hangfal aljánál (csavarokat külön kell beszerezni).
Állványos hangfalak esetén elengedhetetlen egy jó állvány, vagy ha polcra, komódra és szekrényre tudjuk csak helyezni, akkor egy rezgéscsillapító! Ez utóbbiak esetében nagyon gyakori az, hogy csupaszon ráhelyezik a dobozt egy bútor felületre, amivel együtt rezeg minden. Ez drasztikusan ront a hangminőségen, amit orvosolhat egy jó minőségű alátét. Személyes kedvencem és közben a legolcsóbb is a VIABLUE Absorber M alátét, ami a híres UFO csillapítók alsó fele. Ugyanígy megvásárolható külön az UFO XL alsó és felső membrán része is. Büdzsé megoldásként ez több, mint elég, olyannyira, hogy napi szinten használom komolyabb hangfalak alá is, mert ár-érték arányban verhetetlen. Az ennél egy lépcsőfokkal hatékonyabb megoldás a VIABLUE UFO, ami két oldalon különböző sűrűségű elasztikus polimerből van és középen egy masszív fém elem tartja össze a „szendvics” konstrukciót.
Az állványos hangfalakat olyan magasságban érdemes elhelyezni, hogy a magas hangszóró nagyjából fülmagasságban legyen. Nem is véletlen, hogy az állványok többsége 60-80 cm magas, hiszen a konvencionális dobozok körülbelül így kerülnek a kellő pozícióba. Egy jó állvány egészen 40 000 Ft,-tól indul és akár 200 000 Ft,- környékén is találunk megoldásokat, például a Dynaudio kínálatában, ami egyébként nekem is fix munkaeszközöm. Ettől függetlenül azt érzem, hogy egy Kanto SP26PL több, mint elég a legtöbb sugárzó alá (vagy az új Kanto ST modellek), de persze ha high-end-ben gondolkodunk, akkor el lehet menni nagyobb darabokig is. Mindkettőt használom napi szinten a studio szobában és sokkal szívesebben vennék egy ilyen Kantot, mert minimalista, igényes és kellőképpen stabil a konstrukció.
Kell állvány?
Ha állványos hangfalat választottál és van rá lehetőséged, akkor igen, vegyél hozzá egy állványt. Személyes tapasztalatom, hogy szignifikánsabban jobban szól állványokon minden sugárzó, mintsem szekrényre, polcra vagy bármely bútorra téve. Az állványok többségénél egy darab alumínium lap a felső hangfaltartó tálca, ahova érdemes egy további rezgéscsillapítót tenni, mert sajnos még komolyabb daraboknál is átveheti a rezgés a hangfaltól. Erről az UFO tesztemben van is egy mérés, ahol a 180 000 Ft,-os állványon meglepő mértékben javított. A Kanto állványok esetén viszont ezzel nem kell foglalkozni, mert a felső tálcákra gyárilag csillapító szivacs került, így csak ráhelyezzük a dobozokat és kész is. Egyeseknek szempont lehet, hogy a hangfalkábelt elrejthessék az állványba, ami itt ugyancsak adott, mert az állvány csöve üreges, tehát végigfuttatható benne akár egy tápkábel is, ha aktív sugárzóhoz vesszük.
Ha a kiválasztott állványt tölteni szeretnénk, akkor kvarchomokkal érdemes 3/4-ig telíteni az üreges csövet, feltéve hogy erre van mód. Kanto esetén gyárilag nincs, de ha szigeteljük az alsó nyílást, akkor természetesen ez is megoldható. Ennek eredménye a rezonancia szint további csökkentése, ami hangzásban ugyanúgy a mélyeket és esetleg közepeket érintheti.
Említett termékek:
- KANTO SP26PL állvány
- KANTO SP32PL állvány
- KANTO ST hangfal állványok
- Összes KANTO állvány
- VIABLUE Absorber M alátét
- VIABLUE UFO alátét
- VIABLUE tüskék és alátétek
- Összes hangfal állvány
Kapcsolódó tesztek: