

Teljes angol szett – Audio Note Cobra csöves erősítő és AN-K hangfal teszt
Ritkán találkozni olyan gyártóval, aki a teljes láncot kéz alatt tartja, értem ezalatt azt, hogy még a csatlakozókat is maguk gyártják. Az angol Audio Note ezen ritka szereplők közé tartozik és nem csak egy-egy komponenst szerezhetünk be tőlük, de forrást, erősítőt, hangfalakat, kábelezést és minden egyes kiegészítőt is, így a szobától eltekintve a gyártói szinergia pontosan olyan lesz, ahogy azt Ők eltervezték!
Az Audio Note 1991-ben dobta piacra első integrált sztereó erősítőjét, az OTO PP-t, ami egyébként a mai napig kapható sima OTO néven. Ez egyfajta emlékőrzés a cég múltja és az erősítő sikeressége mellett, ráadásul változatlanul teljes mértékben ott helyben, a Sussex-i műhelyben készítik. A gyártó jóformán kivétel nélkül minden egyes komponens maga fejleszt és gyárt, ide értve a kondenzátorokat, csatlakozókat, kábeleket és elektroncsöveket is. A hozzám érkezett szett természetesen az elejétől a végéig Audio Note, viszont mivel órákig lehetne beszélni a legapróbb részletekről is, így átfogóan próbálom lefedni hogy mik is vettek részt a 2 hetes hallgatásban.
A Class A, push-pull Audio Note Cobra csöves erősítő volt az egyik főszereplő, ami 2 x 28 Watt kimenő teljesítmény produkál. Összesen 8 darab cső dolgozik az elő és végfok részlegeken, 2 x 6AU6, 2 x 5670 és 2 x 2 EL34 a jelfolyam végén. Ahogy mindig, itt is cserélhetőek a csövek és kihozható a rendszerből egy komolyabb szint is, már nem mintha ez így nem lenne elég decens a hallottak alapján. A három analóg bemenet mellett három digitális lehetőséget is kapunk, koax, optikai és USB-B formájában. A Philips TDA1543 DAC chip 16-bit-es, de a koax és optikai is 24 bit-et fogad, viszont ezek leskálázásra kerülnek, ha vastagabb jelet adunk neki.
A Cobra a zárt Audio Note AN-K sugárzókat hajtotta, kiegészítve a hozzá gyártott és igen masszív állványokkal. Ez fém forgáccsal van töltve, így szinte betonkeménységű alátámasztás színvonalát hozzák a hangfal alatt. Az AN-K egy darab papír alapú 200 mm-es mély-közép hangszórót használ és egy 19 mm-es selyem dóm magasat. A doboz orosz nyír rétegelt lemezből készül és a teszt példány tulipánfa furnérozást kapott, matt fényezéssel. Természetesen bármely színben kérhető, akár lakkozott fényezéssel is.
A teljes kábelezés – kivéve a tápot – Audio Note volt, ezeket ugyancsak a cég fejleszti és gyártja az alapoktól kezdve. 96 szálas réz Lx hangfalkábel és 50 szálas Lexus koax, illetve a táp a saját Titan Audio Eros-om volt, ForceField modullal. Közvetlen falból és az Eros elosztóból is kipróbáltam, mert állítólag nem minden csöves elektronikának áll jól bármilyen elosztó, viszont szerintem a dinamika gyorsasága és teljes artikuláltság jobb volt a teljes Eros tápellátással, szóval hagytam, ahogy más teszteknél is.
A legelső 1 perc alatt minden prekoncepciót lebontott az Audio Note szett a csöves karakterekkel kapcsolatban, mert ami a nagy könyvben meg van írva, azt itt egészen másképpen tapasztaltam. Már egy hibrid erősítőnél is megjelenik a melegség, lágyság és extra hangulat, viszont itt majdhogynem nyomokban sem. A teljes spektrum feszes, gyors és peckes, néhol még keményebb is talán. Tekintve, hogy az AN-K hangfalak zártak, azok mély lecsengése kifejezetten kötött, még a legalsó frekvenciáknál is. Van benne erő, szépen reagál a dinamikai változásokra és ‘ide nem illő’ elektronikus zenéken is meglepő teljesítményt hoz. A lényegre törő, organikus és nyersebb irányzat már a basszusok formájánál és kontrollálásánál is hibátlanul megjelenik, de ez feljebb haladva sem lesz másképpen.
Emberi beszéd és énekhang lecsupaszítva, árnyékmentes módon jelenik meg, közepes távolságban. Nem tol mindent az arcunkba erőszakosan, meghagyja a levegőt köztem és a zenekar között, de ezt mind aprólékos és jóformán szemcsékre bontott analitikával. A térbéli ábrázolás, pozíciók és ezek közti tér nagyon határozott, ugyancsak feszesen van kezelve, tűpontos fénnyel a hang forrásán. Azért fogalmazok minél specifikusabban, mert éreztetni szeretném, hogy ez nem egy meleg és lágy karakter, nincs egyfajta összesimuló hangulata az előadásmódnak.
Az ilyen karaktert főleg hangszeres, instrumentális és klasszikus anyagokra ajánlanám normális esetekben, de mivel a 200 mm-es papír membrán elég nagy löketre képes, így kifejezetten jól működik elektronikus és könnyűzenéken is. A szálkás hozzáállás gyorsan pergő információáradatként jön elő bonyolultabb zenéknél, viszont karakteréből fakadóan szépen leköveti a jelfolyamot.
A magas tartomány hasonlóképpen folytatja az eddig jellemzetteket, szépen kihegyezve és egyértelműen megvilágítva. Az ilyesfajta gyorsaság doboknak, gitároknak kifejezetten jól áll, mert ad egyfajta életszerű felütést. A finom dinamika változások szimultán a teljes hangképen át tapasztalhatóak, ide értve a magasak pontosságát a tér tetején. Ebből fakadóan erősödik a korábban említett szeparáció és presence élmény is, mindamellett hogy fényt dob minden hang élére.
Az angol ‘fejlesszünk teljes láncot’ hitvallás nagyon érdekes végeredményt hozott, az előítéleteket érdemes elengedni és úgy nekiülni egy ilyen Audio Note tesztelésnek, mintha nem lenne teljesen egyértelmű a teljes elektroncsöves konstrukció. A pontos, organikus és feszes karaktere magától értetődő minőséget jelent minden élő hangszernél, viszont meglepő hogy milyen jól működik modern zenéken is. A mélyek keménységét ellensúlyozza a határozott kereksége, csak lágyan alátámasztva érzünk egy pár 10 Hz-es extra erőt alul és pont ez teszi rugalmasabbá.
Ha a leírtak szimpatikusak, akkor bármely komponenst és akár teljes láncot az Analog Voice-nál lehet tesztelni! (Igen, az oldal régi, de hamarosan kész az új!)