Arcam AVR10 házimozi erősítő teszt 1.: Zene
Házimozi vs hifi – Az örök kérdés, ha mindkettőt szeretnénk, hogy milyen házimozi erősítőt válasszunk, ha sztereó hangminőség legalább annyira fontos, mint a térhatás a filmek esetében. Sajnos, az általános tapasztalat az, hogy ugyanazon árfekvésben egy házimozi elektronika akár kategóriákkal is gyengébben szól, mint egy sztereó erősítő, főleg ha ez utóbbiban még funkció sincs és kizárólag hangot kínál az áráért cserébe. Viszont nemzetközi high-end fórumok és facebook csoportoknál rendszeresen jön szembe olyan high-end szett, ahol bizony egy Arcam AVR házimozi erősítő dolgozik, sok esetben önmagában, mert a szóbeszéd úgy tartja, hogy az angol gyártó AVR kínálata jóval kevésbé érezteti velünk a házimozi mivoltját hangminőség szempontjából.
A több részes Arcam AVR beszámolók első része ez, ahol az AVR10 zenén nyújtott teljesítményéről lesz csak szó. Persze, kissé igazságtalan, hiszen itt már az induló modell is felső kategória, szóval azért is borult fel a pár százezres házimozi erősítőknél kialakult tapasztalat. Az Arcam AVR10 ára 3000 euro körül van, tehát alulról súroljuk az 1 100 000 Ft,-ot, viszont a hazai forgalmazónál most 2222 euro-ért kapható, ami nagyjából 790 000 Ft,- körül áll meg. Class AB osztály, Dirac Live, 12 csatorna, Dolby Atmos, DTS:X, Auro-3D, IMAX Enhanced, Google Cast, AirPlay 2, Roon Ready és ESS 9026PRO DAC chip. Kategóriából fakad, hogy 9 darab 4K HDMI, egy sor analóg, digitális koax és optikai csatlakozót kapunk, tehát nem igazán marad hiányérzet ilyen szempontból sem. Tovább a tudás részletezésével nem mennék, főleg, hogy most csak a zenei részét szeretném kicsit kibeszélni.
Közel 8 hónapja van nálam fixen egy Revel Concerta2 F36 pár hangfal, amihez most kaptam a Performa sorozat centerét és hátterét is. Ez ki van egészítve két REL mélysugárzóval is, de azok is csak filmeknél mennek, máskülönben automatikusan sztereóként kezeli a befutó streamelt jelet, tehát csak az F36-ok szólnak. Miután már egy hete hallgattam a szettet, felhívott a forgalmazó, hogy megkérdezze mit gondolok. Mosolyogva meséltem, hogy nagyon vastag hangja van a szettnek, de nyilván azért, mert két sub van, bár nem egyértelmű, hogy szólnak zenén, mert a szokásos REL láthatatlanság bizonyára itt is megvan. Nos, a vicces ebben az, hogy ahogy váltogattam a zenéimet az egyik nap, feltűnt, hogy nem tudom mély erős zenéken sem túlzóvá tenné a hangképet basszusok szempontjából. És ekkor jött a meglepetés, hogy nem szólnak a subok, tehát semmi köze nem volt az eddigi vastag hangnak ehhez. Ez nyilván vicces, hogy nem tudtam megmondani, hogy szól-e két mélysugárzó vagy sem, de hallottam már olyan 6 mélysugárzós REL szettet a HáziMoziStúdióban, ahol egy másodpercig sem akarta a hangkép egyensúlyát felborítani, csak alátámasztani egy olyan szintű erővel, ami századmásodperc gyorsasággal szélesíti ki a dinamikai ugrásokat az anyagokban. Pont ugyanerre gondoltam itt is, de mivel ezek nem a T sorozatúak, hanem a HT-k, így csak arra gondoltam, hogy más a karakter. Más is, de erről majd a házimozi tesztben beszélek a későbbiekben.
Az Arcam AVR10 hangja és karaktere eltér az SA10 és SA20 modellektől, és kissé az SA30-tól is, bár ehhez áll még a legközelebb. Tónusában elég naturálisnak mondható, nem fényezi ki a magasakat és nem akar vivid, szaturált lenni. Egységes, relatív homogén hangot hoz, amit a Revel F36 szépen fel is használ, hiszen annak a stílusa sem hivalkodó. Ahogy ez már kiderült, mélyben bitang erős és monumentális! Olyan szintű vastagság és erő szunnyad végig a szettben, hogy egy kis hangerőemeléssel már el is érhető vele egy rendes házibuli szint, de a torzuló magasoktól mentesen. Öblös, izmos és közepes sebesség jellemzi, legalábbis a Revel mellett mindenképpen.
A közép és magas szekció érdekes, mert ahogy mondtam, nem hozza a gyártó olcsóbb termékeinél hallható karakterisztikát. Itt inkább a neutrális vonalon marad minden, még egyfajta melegséget is érzek egyes zenénél, de csak azért, mert nincs szárazva csiszolva a vokál és nem karistol a magas sem. Filmeknél mégis megjön minden realisztikus effekt éle, szóval ott van a képesség végig, mert olyan mintha csak a jelhűséget venné figyelembe, nem pedig azt, hogy egy előre kódolt színt mutasson meg.
A terhelhetősége lenyűgöző, mind házimozin és klasszikus zenehallgatáskor is. Ugyanezen Revel F36 hangfalakat már bevetettem szilveszterkor is (Nyugi HMS, nem lett baja! :D), ott emlékeim szerint a Hegel H360-nal, de esküszöm, hogy az nem szólt ekkorát, mint az Arcam AVR10. Nyilván egészen más világ a kettő, nem is akarom lehúzni a Hegel minőségét, mert az egy komoly darab, de az is tuti, hogy nem indokolt a Revelhez annyira, mint amennyire egy AVR például. Hiába, az egy cégcsoporton belüli szinergia csak-csak jelent valamit.
Transzparens, tágas és árnyékolt prezentációja nem összevethető a gyártó sztereó kínálatával, legalábbis számomra nem egyértelmű, hogy melyik is jobb az AVR10-nél. Az SA10 és SA20 hangjától nagyon eltér, nem hiszem hogy ezek többet nyújtanának, ámbár egyébként az SA10 közvetlensége nagyon szerethető, az mégis inkább színnek nevezhető. Én már ezen túltettem magam és nem bánom, ha egy színes hangot hallgatok, főleg ha imádom azt. Az SA30 már kiegyenesedik a frekvencia menet szempontjából, de nem pont olyan vastag a hangja, mint az AVR-é. A kettő között inkább karakter különbség van, mintsem egyértelmű előny vagy hátrány, de majd ezzel futok egy dedikált tesztnapot és csak ezeket fogom összevetni egymással.
A konklúzióm az, hogy arányaiban rengeteget kapunk az Arcam AVR10-nél, hiszen funkcióban agyig van pakolva, streamelésre és házimozi bővítésre folyamatosan készen áll és nem fogja elverni a hangját egy felébe kerülő integrált analóg elektronika. Ez azoknak lett kitalálva, akik a vásárlásukkal nem szeretnének egyfajta korlátba ütközni, ha a jövőben változik a felhasználási igény, mint például Atmos, plusz mélysugárzók, esetleg leépítés kizárólag sztereóra, hiszen az említett kvalitásban ott is megállja a helyét, ráadásul elég masszívan. Ha egy dobozban szeretnéd megoldani a két világ ilyen szintű kiszolgálását, akkor érdemes futni egy kört az Arcam AVR erősítőkkel, főleg, hogy a legnagyobb már G osztályos!
ARCAM AVR10 házimozi erősítő – hazimozistudio.hu/arcam_avr10
A következő körben az 5.2 csatornás Arcam + Revel szett lesz soron, Audiocom tuningolt Zappiti lejátszóval (ez utóbbi elképesztő!).