clipping. – CLBBNG
Egyik legrégebb óta húzódó, még el nem készült ajánlóm a kedvenc kísérleti hiphop formációm, a kaliforniai clipping. együttes (a továbbiakban az olvashatóság jegyében hagyományos írásmóddal hivatkozok a nevükre) folytatásos albumairól szól. Azért nehéz róluk írni, mert úgy látom, hogy a hiphop már önmagában eléggé megosztó műfaj Magyarországon, az ennek gyökerein nyugvó – vagyis inkább szikrázó -, William Hutson és Jonathan Snipes által alápakolt erősen zajos alapok pedig csak még szűkebb kör számára teszik befogadhatóvá a Clipping szerintem amúgy zseniális alkotásait. A 2022. július 22-én a Sub Pop kiadónál közzétett, CLBBNG EP ajánlásával viszont levehetem a saját vállamról a terhet, mert hirdethetem a Clipping igéjét, viszont mivel ez a kiadvány a tőlük megszokottól jóval fogyaszthatóbb feldolgozásokat tartalmaz, így talán a kevésbé megrögzött zeneélvező számára is kecsegtet érdekes dallamokkal.
A CLBBNG képlete igen egyszerű, azonban egy szokatlan gondolatkísérletből indul ki. Hogyan lehet a tematikáját tekintve absztrakt horrort és mindennapi rémületet feldolgozó, zeneileg pedig elektronikus zajokat, feedbackeket, masszív torzításokat, üvegdarabok csörgéseit és egyéb zörejeket vegyítő számokból táncolható klubdalokat kreálni? A dance remixek megalkotásának Clippingen belüli legnagyobb motorja Jonathan Snipes, aki már a szintén Sub Pop kiadónál debütáló CLPPNG albumhoz is készített négyütemes vázlatokat, amik aztán egyelőre feledésbe merültek, és erre a kiadványra sem került fel közülük egyik sem. A tényleges végtermékbe manifesztálódott inspirációt végül az NPR Music YouTube csatornájának Tiny Desk sorozata hozta meg a Clipping számára. A formáció egyébként elég mókás módon szó szerint értelmezte az apró asztal fogalmát, de a lényeg, hogy az utoljára előadott There Existed An Addiction To Blood húzódalának, a ‘Nothing Is Safe’-nek már az újragondolt változatával készültek a felvételre. A CLBBNG számsorát tehát ez a ‘90-es évekbeli, Michael Jackson-os basszustémát hozó ‘nothing is safe (remx)’ nyitja, az eredeti Daveed Diggs vokálokat egy az egyben tartalmazva. Azok egyébként ehhez a dobképlethez olykor kissé félreütve idomulnak, de összességében egy teljesen élvezhető feldolgozás tud maradni, mely szövegének ismeretében akár egy Stranger Things epizód kísérője is lehetne. A második ‘drop low’ című szám ennek az instrumentális verziója, melybe egy alkalommal egy torzított-mélyített vokálminta azért csak-csak berobban az eredetiből. A kislemez utolsó két száma már a CLPPNG albumról ered. A ‘get mine’ a ‘Get Up’ ébresztőórájának pittyegéséből igyekszik valamiféle rave zongorás és breakbeat cuvée-vel előrukkolni. A házasítás elsőre talán kevésbé, de néhányadik kóstolásra már egészen összeérik a fülekben. A ‘drop that’ pedig a ‘Dominoes’ remixelt verziója, ami az előzőhöz egészen hasonló indíttatással készülhetett, de a tört ütemeket felváltják az egyszerűbb house-osak. Vonatkozó érdekesség még egyébként, hogy készült egy mobil app is az EP ötletéből, ahol a kislemezen szereplőek közül kettőt, továbbá két másik dalt élő időben remixelhet a felhasználó. A clipping. tehát kifejezetten játékos kedvében találta magát 2022 nyarára, aminek mi lehetünk legnagyobb kiélvezői, mert a négy számos CLBBNG EP-vel könnyedén csempészhetünk egy kis kaliforniai klubhangulatot a fülledt nyári estéken elővett zenei borospoharainkba.
Író – Szamosi Dániel