

Olcsó erősítő, drága hangfal – SMSL SA300 és M500
Az utóbbi 2-3 hétben szinte minden nap a nagy kedvenc Audio Solutions Figaro B szólt nálam, főként azért, mert az új Norma erősítőket járattam. Illetve azon már túl vagyok, került beléjük több, mint 300 óra és időközben a Figaro hangja is szépen kisimult a kezdeti nyersesség után. A véglegesnek mondható eredmény egy álom hang számomra, de a lényeg, hogy nagyon rászokott a fülem a Figaro karakterére, szóval a következő tesztelendő erősítőt és DAC-okat ezen szerettem volna elsőként hallani, indokoltságtól függetlenül. Mi történik, amikor egy 55 000 Ft,-os SMSL SA300 erősítő hajt egy 810 000 Ft,-os hangfalat?
Gyakran hallani azon tanácsokat, hogy jobb az eredmény, ha a komponensek egymással valamilyen kategória szinkronban vannak. Tehát egy SMSL SA300-hoz a legtöbben 70 000 – 150 000 Ft,- közötti hangfalat ajánlanának, okkal természetesen, de ha idővel mondjuk feljebb lépnénk, akkor van bármi értelme elmenni ennyivel drágább irányba, mint például a Figaro vagy az Audiovector QR1? Számomra rendesen meglepő volt, hogy mennyire egyben maradt a hangkép és milyen szépen rámutatott arra, hogy a Figaro egy komoly darab. Oké, az igazsághoz tartozik, hogy egy NODE futóműről szólt a zene és az SMSL M500 DA (150 000 Ft,-) konverter alakította át a digitális jelet, ami ment tovább az SA300 erősítőbe. De még így is cirka 200 000 Ft,-nál járunk és az eredmény nagyon jó, ha pedig az árát nézem, akkor meg pláne!
Szóval az Audio Solutions párosítás teljesen indokolatlan, de már csak a kísérletezés miatt is jó szórakozás volt. A részletező képesség úgy ahogy van előjött, a tér és szeparáció nem omlott össze és még a mélyeknek is volt egy kellemes ereje, izma. Ez tipikusan olyan hangzás volt, ami elé ha leültetnek bekötött szemmel, akkor tuti, hogy jóval nagyobb árat tippeltem volna az erősítőnek.
Az SMSL SA300 és M500 együtt elég aprólékos magasat adott, kicsit izgatott és szikrázó is néha. Fürge és élénkebb irányt képvisel, de kicseréltem a DAC-ot a kis Sanskrit-ra, hogy kiderüljön melyik komponensből is ered ez. A csere után kicsit vissza is szedett a fényből, viszont még így is megmaradt a karaktere, csak kevésbé mutatott rá a felső sáv részleteire. Adta magát, hogy kipróbáljam a Fyne F500-ast hozzá, mert mögé bőven elfér egy ilyen stílusú erősítő. Sajnos nem feltételeztem jól, egyszerűen csak nem működött számomra. Nyilván nem rossz ez, de valahogy elveszett az életszerűség belőle, főként a mély-közép szekcióból, míg a magasak relatív jók voltak.
Majd jött a díjnyertes Audiovector QR1, amivel azóta is hallgatom, sőt, ennek az írása közben is az megy éppen. Mindegy, hogy melyik DAC-ot használom a kettő közül az SA300 erősítőhöz, egyszerűen csak jól működik. Természetesen van differencia az M500 és Sanskrit között, de erről majd a következő alkalommal beszélek.
Tehát a QR1 és SMSL kombó egy élvezetes és igényes hang. A magas részletező, aprólékos, ahogy azt az AMT-től várjuk, viszont az SMSL jobban kihegyezte az amúgy selymesebb csúcspontokat. Emberi beszéd és énekhang élénkebb, közvetlen, viszont ha az adott zene szándékosan meleg vagy fátyolos, akkor azt nem kompenzálja a szett, szóval olyan marad. Ha lecsupaszított és tiszta a jel, akkor ezt megragadva határozottan elénk tolja. A mélyek a két DAC függvényében változnak, mert az M500 mélyebbre megy és artikuláltabb is, míg a Sanskrit a basszusok közepét teszi fókuszba, ami gyorsabb és peckesebb érzetet ad, mivel az alábbi tartomány nyugisabban foglal helyet a spektrumban.
Hol a hiba? 🙂
A kis kísérletezés konklúziója az volt számomra, hogy a drágább hangfalak egyszerűen csak jobbak voltak a piac egyik legolcsóbb erősítőjén. Szóval kérdéses, hogy ha adott egy SMSL SA300, amihez idővel vennél egy nagyobb kategóriás hangfalat, akkor lesz-e értelme. Szerintem igen, legalábbis az én személyes tapasztalatom egyértelműen ezt mutatta. Azt viszont fontos megjegyeznem, hogy ez nem egy univerzális tapasztalat, tehát nem minden „olcsó” erősítő viselkedik majd így. Például a híres vintage NAD 3020i egy adott kvalitású hangfal mögött teljesen elvérzik. Ilyen esetben nem sok értelme van bankot robbantani és elé rakni egy 400 000 Ft,-os sugárzót, mert nem ér annyit majd a kapott hangminőség. Sőt, még a Topping MX3 sem volt túl zsivány az Audiovectorral. Nem volt rossz, de egyértelmű volt, hogy valami nincs a helyén. Ha viszont van egy általad bevált és kedvelt erősítő, akkor teszteld végig, hogy milyen árfekvésig érzed indokoltnak a párosítást, és hol kezd el gyengülni az ár-érték arány.
Említett termékek: