augusztus 23, 2020
Taylor Acoustic Paganini IV High-End hangfal élmény
A Taylor Acosutic-ról szerintem sokan hallhattak már, hiszen több, mint 20 éve van jelen. A magyar gyártó tulajdonosa és fejlesztője David T. Taylor saját kezűleg hangol össze minden egyes alkotóelemet füllel tökéletesítve, akárcsak Stradivari mester a hegedűket. Addig dolgozik egy-egy hangsugárzón, amíg az tökéletes nem lesz.
Az első Taylor Acoustic videó alanya a Paganini IV, amelyet volt szerencsém pár hangszeres zenén meghallgatni. A lánc majdnem egésze saját fejlesztés, ide értve az erősítőt, kábeleket, hangsugárzókat. A forrás csak a “külsős” termék, ami egy bőségesen vintage Meridian CD lejátszó volt. A szettet a fejlesztő David T. Taylor házában hallgattam meg, nem a szokásos videós környezetben, ahol a fotók is készültek. A hallgatás után pár nappal áthoztuk hozzám a Paganini hangfalat, hogy a vágóképek és fotók elkészülhessenek a szokásos hangulatban.
A képeken, videóban látható példány kesudió fából készült, nem furnér, tömör fa. Ha a front lapok élét nézzük, akkor egy hegedű alakját adja ki, amely nyilvánvaló utalás a Paganini névre. A sugárzó 3 utas konstrukció, felül a középsugárzó, alatta dóm magas, lent pedig a mély sugárzó. A 93 dB érzékenysége pár wattot igényel és úgy szól, hogy akár több száz négyzetmétert is betölt valódi zenével, esetünkben is néhány watt terhelés alatt futott a rendszer és döbbenetes élmény volt. A 128 cm magassága és 47 kg súlya magától értetődő komolyságot áraszt, ami a frekvencia tartomány átfogásában sem lesz gyengébb, hiszen 19 Hz-ig könnyedén lemegy.
A keresztváltó kiemelkedően nagy hangsúlyt kap, amely a kondenzátorokon kívül minden ponton saját fejlesztésű. Szokatlanul nagy értékű és magas minőségű alapanyagokat tartalmaz, szó szerint milliós nagyságrendről beszélve (réz, ezüst, arany). A hangszórók Taylor Acoustic által modifikált, a gyári paraméterektől jobban teljesítő elemei a koncepciónak. Szóval ezeket alapból más gyártó készíti, viszont David T. Taylor egyesével átalakítja. Minden pár hangfal nagyjából két hónapos fejlesztési és hangolási időn megy keresztül, tehát erősen limitált mennyiségben készülnek. Párhuzamos gyártás ellenére is csak évente 12 pár vár az új tulajdonosára.
A Paganini IV először 2001-ben debütált az Art’otel egyik kiállítói szobájában a High End Show keretein belül. Ezt követően többségében külföldi kiállításokon találkozhattunk vele, mint például Dubai, Milano, München, Bécs. Minden bemutató során osztatlan és elsöprő sikereket aratott, Amerikától Ázsiáig. Vélhetően ez a jellegű hatás a hallgatóra az, ami miatt használtan jóformán sose futunk bele Taylor sugárzókba, állítólag 5-10 évente 1-1 a márka indulásakor eladott belépő sugárzó megjelenik a magyar használt piacon, de más országokban egyetlen egy sem került újbóli eladásra, lecserélésre a felsőbb kategóriás szériákból.
A Taylor célja a minden eddiginél élőbb és természetesebb hangzás elérése, ami még a szakmán kívülinek is azonnal feltűnik. Ezt el is érte, hiszen olyan véleményeket kap a szakma elismert tagjaitól is, amely magáért beszél, mint például Van den Hul véleménye:
,,Sok helyre meghívtak a nagyvilágban és évtizedek alatt minden figyelemre érdemes fejlesztést alkalmam volt meghallgatni, de a Taylor Acoustic Paganini nevű hangfala az első olyan termék, amelyiken visszakaptam azt az élményt, amit eddig csak az élő zenészekkel történt felvételkészítéseim során hallottam a stúdióban.”
A Paganini IV élménye valóban rendhagyó, mert annak ellenére, hogy a komolyzenék nem a személyes kedvenceim, itt olyat éreztem, amit még talán soha. A hallgatás közben egyedülálló hatás uralkodik el rajtam, mintha egy érzelmi mélyrepülésen mennék keresztül, teljesen ‘elalélok’ és lenyugszom. A hangszerek tonalitása, csendülése és ábrázolása nem több és nem kevesebb, mint ahogy azt a valóságban elképzelnénk. A rezonanciák effektusa az érzelmi állapotunkra egyértelmű, amit nem valamilyen hatásos stíluson keresztül próbál elérni. Leírni egy szóval végtelenül egyszerű, de mégis ezt a szintet elérni talán a legnagyobb kihívás ebben az iparágban. A legtöbb gyártó hasonlót céloz be, közben egészen másképpen szólnak, egyértelmű színnel.
A dobok és pengős hangszerek alsó frekvenciáit olyan valóságos hullám és erő kíséri, amelyet érezni a bőrünkön. Egy élő dobjáték agresszív hangjához – feltéve, hogy olyan zene stílusról van szó – egyértelműen szükséges egy ekkora hangfaldoboz és a Paganini IV esetében nem lehet mosolygás, nevetés nélkül végighallgatni egy zenét sem. A hatás és előadásmód a zenét közvetíti, nem a rendszer hangját. A közép és felső tartomány tonalitása, felesleges hozzáadott fűszer nélküli hangja az, ami miatt a Taylor Acoustic olyan sikeres.
A Taylor Acoustic fejlesztőjével hamarosan leülök egy beszélgetős videó erejére, ahol kicsit átfogóbb rálátást ad számunkra a hangfalak mögötti elképzelésekre.
A Taylor Acoustic weboldala – http://www.taylor-acoustic.com/
Hivatalos Taylor Acoustic hírlevél – http://www.taylor-acoustic.com/newsletter/