

Fezz Audio Torus 5060 erősítő teszt
A Fezz Audio kínálatát legtöbben a csöves erősítőikről ismerik, viszont fejlesztettek egy tranzisztoros integrált szériát is, amely ugyancsak ott helyben, a lengyel gyárban készül az alapoktól kezdve. Nem titkolt célja a Fezz Torus erősítőknek, hogy a lehető legjobb ár-érték arányt kínálják, opcionális funkciókkal és szépen átgondold rugalmassággal.
A Fezz Audio Torus erősítő széria összesen 3 modellből áll, Torus 5040, Torus 5050 és Torus 5060. A különbség kizárólag a funkciók terén jelenik meg, ugyanis az 5060-as már mindent tud, mint például DAC, Bluetooth 5.0 kapcsolat, phono mm előerősítő, fejhallgató erősítő és tape out kimenet. Ezek a Torus 5040-ből hiányoznak, így spórolható egy kis összeg, ha nincs minderre szüksége a felhasználónak. Ebben a tesztben direkt a legnagyobb Fezz Torus 5060 erősítő szerepel és demó termék formájában is ez taperolható, próbálható, hogy minden funkcióval lehessen kísérletezni, ami csak fontos az adott hallgatónak.
Maga az erősítő részleg, tápellátás, potméter és minden egyéb elő és végfok konstrukció azonos a három erősítőnél, tehát hangra pontosan ugyanazt kínálják. Hatalmas előnyük, hogy csak végfokként is lehet használni, tehát ha van már egy meglévő előerősítőnk, DAC-unk vagy bármely streamerünk, amely hangerőszabályzóval rendelkezik, akkor azt rá lehet kötni a dedikált a preamp input bemenetre.
Dual mono Class AB topológia, 2 x 90W (4Ω) / 65W (8Ω) teljesítmény, saját gyártású toroid trafó, integrált Wolfson 8740 24 bit/192 kHz DAC (koax, optikai, USB-B), Bluetooth 5.0 kapcsolat (Tidal MQA kompatibilis), phono MM előerősítő, tape out kimenet, aktív mélysugárzó kimenet, 4 analóg RCA bemenet, alumínium távvezérlő és fejhallgató erősítő található a Fezz Torus 5060 erősítőben. A phono, ami a 4. bemenet, kapcsolható, tehát ez lehet vonalszintű és phono mm is, arra az esetre ha valakinek egyikre vagy másikra van szüksége.
Az összes mostani Fezz Audio termék gumitüske lábakat kapott és ezek modellenként eltérnek enyhén mind anyagsűrűségben és magasságban. A gyártó leírása szerint az adott súlyhoz illesztenek alátéteket, így modellre szabottan minimalizálják a káros rezonanciát.
A design nagyon kecsegtető és nekem kifejezetten tetszik a designer csapat munkája. Az alumínium anyaghasználat különféle maratást és formatervezést kapott az előlapon, süllyesztett sávban található a bemenetválasztó és főkapcsoló gomb, amik háttérvilágítása halvány fehér. Az erősítőket ezüst és fekete színben kérhetjük, de szerintem az előbbi egy fokkal izgalmasabb, mert jól kivehetőek a designbéli jegyek.
Fezz logo maratott, alatta pedig a motoros hangerőszabályzó kapott helyet. Maga az alumínium anyaghasználat nem olyan vaskos és nehéz, mint mondjuk egy Fezz Evolution szériás csöves vagy Norma erősítőnél, bár nem is azt az árfekvést képviseli a Torus, ráadásul funkcióban egyszerűen csak sokkal többet kínál az 5060-as. Valamit valamiért, szokták mondani, szóval maradunk a best-buy ár-érték aránynál és inkább egy jó hangot, funkciókat és rugalmasságot kapunk a Fezz tranzisztoros világában, mintsem 15 kg alumíniumot.
December óta számtalan párosításban meg tudtam hallgatni a Fezz Torus 5060 erősítőt és ugyan már az első 1-2 kombóval is felismerhető volt a habitusa, a további párosítások csak némely ponton finomítottak a véleményemen. Jelenleg a Revel Concerta2 F35 hangfalakon hallgatom, Silent Angel Bremen B1 streamerrel (RCA), VIABLUE és Titan Audio kábelezéssel. Ahogy még az állványos Revel M16 tesztben is mondtam (emlékeim szerint), ennek a hangfalcsaládnak jobban áll a feszes, kontrasztos és precíz hangvétel erősítő fronton. Mivel kissé édes és homogén hangja van, így egy Fezz Audio Torus jellegű elektronika kihozza belőle az élet, fényt, precíziót és kontrollt, ami alapból hiányolok egy olyan párosításnál, ahol inkább sötétséget visz a Revel hangjába.
A Torus 5060 basszusa feszes, kemény, erősen kontrollált és más hangfalakon még szálkás is tud lenni. A Revelnél pont jó a végeredmény, mert az öblös energiát tudatosan irányítja, nem hagyja szétesni és uralni a teret, zenét. Járatással egyre erősebbnek hat a Torus, szóval érdemes adni neki 150-200 órát, hogy a végleges tudását halljuk, mert elsőként még feszesebben szól. Érdemes olyan hangfalakkal választani, amelynek van teste, ereje és nem mély hiányos, mert a Torus precízebb hangvétele rámutat mind a hiányosságokra, mind pedig arra, ha van miből dolgozni és úgy érzem, hogy szereti a testes sugárzókat. Norma IPA-70 mellett hallgatva egyértelmű a különbség, mert a Norma öblösebb és lágyabb, ezért mély erősebb is a hallgatási élmény. A Revel F35-re kis szobában maximum kételkedve merném kötni az IPA-70-et, mert elektronikus zenéken sok lehet a páros, viszont a Torust simán tudom ajánlani, mert egyszerűen csak feszesebb marokkal dolgozik.
Son Lux – Only című számát ismét bevetettem és a dob körüli történés, mint például seprű, cin és perkajáték mind elég erősen teret kap a zenében. Kellő fényt kap a színpad, a közép és magas frekvenciák, szóval nem kell keresni a részleteket, mert teljesen egyértelműen elénk pakol neszekig és sistergésekig minden kis apróságot. Fókuszált és vékony sziluettel rajzolt a közép szekció, ami az emberi beszédet és hangok többségét erősen érinti. Ahogy a basszusok, úgy a fentebbi részek is tudatosságot és kontrollt sugallnak.
A Revel hangját kvázi hibátlanul kinyitja, előrébb lép a közép szekció, a magasak kinyílnak és megjelenik a rezgős réteg, amely számtalan húros hangszer felvételnél elbújhat a felvételben. Szereti az akusztikus, hangszerelt anyagok legalább annyira, mint az ambientet, elektronikusat és társait. Ez a páros elég rugalmasnak mondható és nem hallottam olyat rajta, amire azt tudom mondani, hogy „na erre nem való”. Szóval Revel Concerta2 + Fezz Torus párosításokat szívesen ajánlom, hiszen a szinergia a feszes és lágy világ keveredésével nagyon jó.
Másik kedvencem az Acoustic Energy AE509 hangfal volt a Torussal. Az eredmény hasonló, csak a basszusok nyugodtabbak, hiszen az AE500 széria már önmagában is elég feszes. A kettő együtt 25 m2-ben szép testet ad és csak magasabb hangerőn lesz „veretős” a hatás és mennyiség. Közép és magas szekció finom és kellemes, részletezés enyhén éles csak, de még nem szúrós. Könnyen hallgatható és rendkívül szórakoztató a szénszálas hangszórókészlet egy ilyen Fezz hangzással keverve.
Audiovector QR szériával több ízben is hallgattam, mert valaki például QR1-hez ezt választotta, plusz a QR3-mal is futottam egy kört. A hangfalak lágysága és kicsit melegebb középtartománya érződik, ezt a Torus nem fényezte ki, szóval ez is egy fontos tapasztalat lehet, hogy van annyira „semleges” és rugalmas, hogy hagyja lélegezni az adott sugárzót. AMT magasoknál a részletezés erős, de megtartva a hangszóró karakterisztikáját, tehát nem ribbonosan bökdöste felénk a pici hangokat. Mélyben ez dúsabbnak hat, mint az AE509, és valahol a Revelhez tudnám hasonlítani. Talán a QR3 jobban pumpálja a mélyek középső részét, míg a Revel lejjebb megy és öblösebb.
Összességében a Fezz Audio Torus 5060 erősítő hibátlanul tölti be az űrt a streameres all-in-one és a keveset tudó, de jó hangú erősítők között. Lengyel gyártás, precíz és nagy felbontású hang, kontrollált basszusok és rugalmas, jóformán személyre szabható rugalmasság funkciók terén. Nagyon tetszik a részletezés mértéke és a fókuszáltság a hangkép egészén keresztül, amit a megfelelő párosítással hatványozottan kiélvezhet a hallgató. Ha karakterében tetszik, akkor jóformán bármely zenei stílussal etethetjük és a korlátozás inkább a sugárzó fronton jelenhet meg, lásd a Neat SX1 kombó vele (videó). Revel, Acoustic Energy, Audiovector mind jó irány, de hamarosan visszatérek további párosítás ajánlásokkal és tippekkel, illetve a phono és DAC képességét is majd külön beszámolóban részletezem.