Két futómű, egy DAC – Matrix, Auralic, Bluesound, Hegel H190 és Neat SX3
A véletlenül egyszerre hozzám került termékekkel imádok játszani egy kört, ha éppen van rá idő és kapacitás. Ugyanígy történt, hogy a korábbi Flow Two teszthez kértem kölcsön egy Auralic Aries G1 futóművet, ami mellé érkezett egy Matrix X-Sabre Pro DAC is, hogy semmiképp se a forráson múljon az erősítő megítélése. Ezek azóta félre is voltak rakva, de ma elővettem és nekiültem kipróbálni, hogy mekkora különbség is várható egy ‘olcsó’ és egy kifejezetten drága digitális futómű között.
Az kísérletezés lényege a futóművek közti differencia kiszűrése volt, feltéve, hogy egyáltalán van bármi. A jól bevált Bluesound Node 2i-t versenyeztettem az Auralic Aries G1 lejátszóval. Mindkettőt ugyanazon VIABLUE NF-75 digitális koax kábelen kötöttem rá a Matrix X-Sabre Pro DA konverterre, ahonnan egy VIABLUE NF-S6AIR analóg RCA összekötőn ment az analóg jel tovább a Hegel H190 erősítőbe. Hangfalkábel SC-6AIR, tápszűrő Audioquest Niagara 7000, tápkábelek Titan Audio Eros és Eros Signature, mindennek a végén pedig egy egészen szerénynek tűnő Neat Acoustics SX3 hangfal.
A szett lényege nem az életszerűség, sokkal inkább az, hogy rá tudjak mutatni a különbség mértékére az általam már jól ismert és kedvelt termékek láncával. A Hegel H190 és Neat SX3 egy fix munkaeszköz lett számomra, áttetsző és feltáró mindkettő, legszívesebben ezt vinném haza magamnak, de azért a H190 kicsit túlzás ide árban. Hangban viszont kicsit sem, de ezt hallani kell! Mindkettő szuper tiszta és artikulált módon mutat rá a zene apró részleteire is, mindennemű túlzás és erőteljes szín nélkül.
Indulásképpen a Node 2i-ről hallgattam a szokásos zenéimet – Son Lux, Fink, Leonard Cohen, Agnes Obel és társai. A Matrix rengeteget dobott az élmény, kisimította a Node hallható karakterét egy jóval homogénebb irány felé. Szállós, levegős és könnyű lett, a mélyekről lekerült a búgós érzet és egy határozottabb kontrollt éreztem. Nem lett kemény, de a folyós mélytöbblet egyértelműen eltűnt. A puha karakter nem tompított a valóságérzetből, sőt, de a hangkép tetejéről a Neat és Hegel életszerű éle eltűnt valamilyen mértékben. Azt gondoltam, hogy ez a Matrix stílusa, miszerint plasztikussá teszi, vagy selymes neutrálissá, aminek az eredménye a hallottak. Viszont az él visszajött, mikor az Auralic-ot kötöttem a Matrix-ra, tehát a homogén érzés csak a Node + Matrix párosra volt igaz.
Az Auralic-on már az első Alex Stolze hegedűhangnál egyértelmű volt, hogy itt valami más. A középtartomány felső 1/4-től megjelent egy határozott réteg információ, főként az apró hangszer rezgések, szöszök és életszerűséggel járó jelenlétet erősítő hangok. Son Lux torzított hangszereinél a recsegős és harapós elemek kiterjesztett módon szólaltak fel. A Node egy fokkal lassabb és fedettebb, az Auralic nyitottabb és klasszikus értelemben részletgazdagabb. Tisztára kevert zenéknél kapunk egyfajta csupaszított érzetet, jóval kevesebb a digitális köd a tér fölött, mondhatni megjöttek az organikus szemcsék a jelből.
A Hegel H190-ben van DAC és streamer, adja is magát a helyzet, hogy összevessem a három külső eszközzel. Trend lett, hogy sokan vesznek Node 2i-t futóműként Hegel mellé, főként a Tidal Connect és applikációs vezérlés végett.
Közvetlen Auralic + Matrix után a Hegel hangja ismételten másképp csapódott le. A különbség nem volt akkora, mint a Node és Auralic között, és sokkal inkább hasonlított az Auralic-hoz, mint a Node-hoz. Az említett részletek itt is előjönnek, de picivel simábban és lazábban. A Node-nál biztos, hogy aprólékosabb a hangkép, de nem egészen olyan, mint az Auralic és Matrix láncon keresztül. Mindegyik gyönyörű élmény, és ez már bőven az a kategória, ahol nem az indokoltságot kell keresni, hanem azt, hogy melyik a legszimpatikusabb számunkra.
Tekintve a komponensek árát, ezen szetten keresztül a Hegel kifejezetten jó ár-érték arány, hiszen nem drasztikus a különbség akkor sem, ha többet költünk a külső eszközökre, mint magára az erősítőre. Igen, simán lehet, hogy pár lépcsőfokkal komolyabb hangfalnál megváltozik a tapasztalat, szóval szigorúan erre az összeállításra értendő minden, amit írtam. A Matrix X-Sabre Pro DAC kiemelkedően stabilnak bizonyult, átereszti és tükrözi a mögé kötött digitális forrás egyedi képességét, lásd Node vs Auralic differencia. Ha van egy Node-od és eszed ágában sincs váltani a kezelhetősége miatt, akkor kisimítható a hangkép egésze egy ilyen jellegű külső DAC-kal. A 200 000 Ft,-os ára változatlanul jó minőséget nyújt, szóval bátran lehet vele futni pár teszt kört, ha még nem ismered. Beépített DAC-ját nem ajánlom közép és felső kategóriában, minimum egy Topping D70S kell oda, az már jól hallhatóan javít az élményen, de erről egy külön teszt jön hamarosan.
A következő kísérletezés a Node 2i és Hegel integrált DAC közös munkájáról szól majd. Azt gondolom, hogy ez sokakat érint, de nincs egyértelmű beszámoló arról, hogy mennyivel is gyengébb a külső Node futómű, az integrált Hegel UPnP streameléssel szemben. Poénból majd be szeretnék dobni egy Pro-Ject Stream Box-ot is, ahonnan optikain hozom a jelet és összevetem a teljesítményét a többi versenyzővel.