Keresés
Keresés
Keresés
Fyne Audio Classic VIII SM hangfal Gedeon Audio
augusztus 2, 2024 By Gedeon Audio Off

Fyne Audio Classic VIII SM hangfal teszt + Fezz EVO Silver Luna Prestige

A Fyne Audio hangfalak a Gedeon youtube csatorna egyik alap kövei közé tartoztak, főleg a híres F500-as, aminek első fehér példánya hozzám került még 2019 környékén. Tudatosabb otthoni hifi komponenseim egyike volt, ami még évekkel később is büszke része volt a demo szobának. Időközben teszteltem az F500SP verziókat, az F700 és F1-5 családok pár modelljét is, viszont mindegyik egészen hasonló hangulatot és stílust képvisel, csak egyre kifinomultabb mértékben. A skót gyártó legújabb szériája a Vintage Classic, ami megtöri a Fyne Audio kínálatának formavilágát és egyben karakterét is. Kezdjük a család legkisebb Fyne Audio Classic VIII SM hangfal beszámolójával!

Fyne Audio Classic VIII SM hangfal Gedeon Audio

Gedeon Studio Shop Kuponkód MONO5 Titan Audio Fyne Audio Hegel kuponA Fyne Audio Classic VIII SM hangsugárzó, esztétikailag a klasszikus hifi világot idézi, keverve pár kortárs megoldással, modern technológiával és új fejlesztésekkel. 2-utas kialakítás, 200 mm-es IsoFlare mély-közép hangszóróval, amely közepére ültették a 25 mm-es magnézium magasat. FyneFlute peremet kapott, amely javítja a kilengésből fakadó színezést, így javítja a pontosságot, gyorsaságot és transzparenciát.

Fyne Audio Classic VIII SM hangfal Gedeon Audio

Lefelé irányított BassTrax Tractrix bass-reflex nyílást kapott a doboz, ami az összes Fyne dobozra jellemző (kivéve a belépő F300 szériát). A konstrukció 360 fokban terjeszti szét a dobozból eredő nyomást és levegőt, viszont ebből semmit nem látunk, ugyanis szürke textil takarja a talp és a doboz között.

Fyne Audio Classic VIII SM hangfal Gedeon Audio

A mágneses hangszórótakaró textilt levéve érhető el az „Energy” és „Presence” potméter, amely a magas és közép szekción állít +-4 dB-t. A felületre nyomtatott grafikonokon egyértelműen látni is, hogy pontosan mely régiót szabályozza, ha valaki bizonytalan lenne a dolgában. Elég jól hallható az eredménye, bár a magasakon nem jutott eszembe emelni semmit, a közepeken meg ízlés szerint néhol próbálkoztam, de végül mindig a 0-ás álláson hagytam, mert úgy volt koherens a tesztszetten.

Fyne Audio Classic VIII SM hangfal Gedeon Audio

A mágneses hangszóró takarót a hátlapra is fel lehet rögzíteni, ami egy kedves figyelmesség a Fyne Audio-tól. Bi-Wire/Bi-Amp csatlakozó terminált kapott, ami azonnal kapott is egy VIABLUE SC-6 T8 jumper szettet és egy SC-4 T8 hangfalkábelt (tudom, tudom, nem kell beszólni, ez volt kéznél és nagyon jól néz ki!).

Fyne Audio Classic VIII SM hangfal Gedeon Audio

Hangfalállványt nem gyárt hozzá a Fyne (egyelőre), szóval a képeken látható megoldást asztalossal kell megcsináltatni.

Fyne Audio Classic VIII SM hangfal Gedeon Audio

Esztétikailag klasszikus, gyönyörű és kivételesen igényes, kifejezetten tetszik a diófurnér, szürke skandináv hangulatú textil anyag és a réz/arany hatású színvilág. Nyilván megosztó, de akinek ez nem jön be, akkor érdemes a Fyne Audio F700-as szériájában nézelődni ‘hasonló’ árfekvésben.

Fyne Audio Classic VIII SM hangfal Gedeon Audio

A beszámoló egészen másképp indult, ugyanis egy kedves érdeklődő kérésére szereztem be a sugárzót és ekkor még nem volt sok időm kísérletezni vele. Bekötöttem az örök referencia Norma IPA-140 erősítőt, gondolván, hogy ha valami, akkor ez elég lesz hozzá. LUMIN D3 streamer és VIABLUE, Titan Audio kábelezés ment hozzá, a szokásos módon. Egyáltalán nem volt rossz, sőt, viszont pár nappal később bekötöttem hozzá a Fezz EVO Silver Luna Prestige erősítőt (PSVane csövekkel), Fezz EVO Equinox DAC-kal és az egyszerűbb Silent Angel Bremen B1 futóművet, elé VIABLUE NF-75 koax kábelen. Ekkor jött a döbbenet, hogy milyen is az, amikor a Fyne Audio Classic VIII SM hangfal jól érzi magát. Valamiért a Norma nem adta meg neki azt az igazságot, amit lehet, szóval kezdjük is a Fezz EVO + Fyne tapasztalatokkal.

Fyne Audio Classic VIII SM hangfal Gedeon Audio

A Fyne Audio Classic VIII SM hangfal karaktere valamelyest eltávolodik a többi családtól, ugyanis a közép és felső tartománya szerintem messze a legtisztább, leglepucoltabb és legartikuláltabb. Igen, az F1-5-höz képest is, mert az meg jóval melegebb volt emlékeim szerint. A Classic VIII SM modellnél kapom eddig a legkerekebb hangzást hangminőség, természetesség a fókuszáltság szempontjából. Julia Jacklin – Body számánál az énekhang extrém jól szeparáltan jelenik meg, kicsit sem „búg” össze a basszusokkal, ami egy rendszeres gondom sok belépő szettnél. Elég izmosra keverték ennek a zenének a mélyeit, ezért is fordulhat elő, hogy aránytalan a basszus és a közép szekció adagolása, de a Fyne ezt tökéletesen kezeli. Itt jön elő a nagy előnye, ha egy doboznak feszes és gyors mélye van, nem pedig lassú és öblös, mint akár a többi F500, F700 szériának. Ízlés dolga nyilván, de a kisebb szériákon ez a zene könnyen „szétesik” ahhoz képest, amit itt hallani. Ahhoz képest, hogy az F701 és F1 modellek alá helyezhető ez a Classic VIII SM, egyáltalán nem visszalépés, sőt, olyan előnyei vannak, amit a nagyobb modelleknél nem tapasztaltam.

Fyne Audio Classic VIII SM hangfal Gedeon Audio

Billie Eilish – Your Power számát is minden új terméken meghallgatom (nem élvezetből, kizárólag referenciaként), ami rámutat a Classic VIII SM több sajátosságára is. A basszusok ereje nem dominál, nem kerül előtérbe és olyan feszességgel dolgozik, hogy egyeseknek hiányérzete támadhat. Ennél a számnál elférne még egy adag test és erő, mert arányaiban több szerepet kap a közép és felső tartomány a szám egészénél. Billie Eilish hangja viszont kegyetlenül közvetlen, tiszta és mikro, makro részletekben gazdag. Extrém módon kijönnek az apróságok a zenéből, ráadásul szép nagy sziluettel és térrel. Magas frekvenciák követik a közepek stílusát és egészen vékony, precíz, pontszerű módon rajzol. Csöves erősítő és DAC ellenére semmi hiányérzetem nincs, de ha valakinek még ennél is több magas jelenlét kell, akkor lehet állítani a front oldalon lévő potméterrel. Azt el nem tudom képzelni, hogy ezen a szetten ki akarna még emelni a presence élményen, úgy, hogy ez lehetne a presence élmény mintapéldája. Tónusát tekintve nehezen tudom melegnek vagy akár nagyon fényesnek hívni, de annyira nyitott a hangkép teteje, olyan sok részlettel a közepeknél, hogy a „meleg” jelző megtévesztő lenne.

Fyne Audio Classic VIII SM hangfal Gedeon Audio

Tricky, MARTA – When It’s Going Wrong ugyancsak brutálisan mélyben domináns zene és pont ezért érdekes ezen a hangfalon hallgatni. A túlzó mixelést ugyancsak ellensúlyozza a Fyne Audio feszessége, szépen kordában tartja a morajló, búgó hangokat is. Több teret kap a zene többi része és így kiegyensúlyozottabb, hallgathatóbb a teljes élmény. Tricky zenéire ez általánosságban igaz, hogy szereti a basszusokat megtolni, ami például egy F501SP hangfalon iszonyat mélyerős lenne, ugyanezen szobában. Itt említhetem bármely elektronikus, dob és techno zenét is, ami ebben a 25 m2-ben hatásos, de kontrollált marad minden hangerőn. 30 m2-be már a nagyobb modelleket választanám, de ebbe a térbe, számomra bőséges volt az ereje. A Fezz EVO Silver Luna Prestige erősítőn alig tudtam a hangerőt megtekerni 15-20% fölé, mert bődületes energiát pumpált a szobába a szett.

Fyne Audio Classic VIII SM hangfal Gedeon Audio

Térélménye pontos, határozott és teres, viszont, mivel a közép tartomány és emberi beszéd elképesztően jól fókuszált, így a zenék többségénél leginkább ez kötötte le a figyelmemet. Ha az adott zenében nincs énekes, csak egy nagy térben, elszórt hangok összessége, akkor már egészen más a hatás. Eli Keszler – LIVE II albuma jó példa erre. Villámgyorsan pörgő sebesség, teljes 3D hatás és szálkás mélyek a zene minden pillanatában.

Fyne Audio Classic VIII SM hangfal Gedeon Audio

Összességében a Fyne Audio Classic VIII SM hangfal az eddigi személyes kedvencem a gyártó kínálatában! A basszusoknál van csak hiányérzetem, lehetne egy fokkal kerekebb vagy öblösebb, de erre megoldás valamely nagyobb modell a szérián belül. Közép és felső tartománya elképesztően jól részletez, zenei, de mégis kicsit technikai módon aprólékos. Feltételezem a magnézium magas és a keresztváltó okolható ezért az emelkedett tónusért, ami szigorúan rámutat a zene sajátosságaira, finomságaira és énekes hangszálai közötti rezgésekre is akár. A Fezz EVO Equinox és Silver Luna Prestige páros sokat dobott az energiáján, ami a Norma erősítővel lágyabb, selymesebb volt, szóval a párosításra érdemes több figyelmet szentelni. Esztétikailag nem tudok belekötni, tetszik az egész doboz úgy ahogy van, viszont a képen látható állványnak kötelező tartozéknak kellene lennie. Ekkora dobozt bútorra nem raknék, sima hangfalállványra sem, szóval marad az egyedi gyártatás, barkácsolás, de a végeredmény a képeken látható örök klasszikus megjelenés. Hangszeres zenékre jobban ajánlanám, mintsem elektronikusra, kizárólag a kemény mélyek miatt, ami techno őrülteknek kevés lehet a nem megfelelő szobában.