A Kis Dög! – Topping MX3 erősítő teszt + Acoustic Energy AE100, Fyne F301 és AE108 mélysugárzó
A Topping felfedezőtúra harmadik állomása az MX3 erősítő, ami 51 990 Ft,-os ára már önmagában is nagyon vonzó, tekintve, hogy agyig pakolták funkcióval. A DAC-kal felszerelt kompakt sztereó elektronika a kellő hangfal párosítással egyértelmű alternatívája lehet a legtöbb hangprojektornak az árfekvésben, de egy kicsivel rugalmasabb felhasználással és a lehetőséggel, hogy fejlesszük a rendszerünket bármely ponton.
A Topping MX3 sztereó erősítő 2 x 40 watt kimenő teljesítményt ígér egy teljes alumínium házba zárva. Front oldalán található egy ugyancsak fémből készült (legalábbis annak érződik) potméter és multifunkciós vezérlőgomb. Ezzel lehet ki és bekapcsolni, hangerőt szabályozni és bemenetet választani, ha a tartozék távvezérlő nem lenne kéznél, illetve íróasztali felhasználásnál adja magát, hogy innen könnyedén állítható minden. Befutó USB jelre felébred és azonnal megszólal, szóval ha standby üzemmódba lép, akkor nem kell manuálisan bekapcsolni ismét számítógépes felhasználás mellett.
A narancs kijelző bal oldalán egy klasszikus 3.5 mm-es jack fejhallgató kimenet található, ami 2 x 257 mW kimenő teljesítmény kínál fül és fejhallgatóknak, 16-300 ohm kompatibilitással. Én azért a 300 közelieket már kétkedéssel kezelném, de minimum egy előzetes teszteléssel, mert várhatóan jobban szereti majd a kommersz mobilokhoz fejlesztett impedanciával rendelkező füleseket.
A hátlapon jön a csoda kategória, hiszen kapunk egy digitális koax, optikai, USB-B bemenetet 24bit/192KHz támogatással. Ide jöhet a számítógépből az USB-A/B kábel, az optikaiba a TV hangja és az esetleges streamerünknek, lejátszóknak pedig a koax lesz tökéletes. Analóg forrásoknak adott az 1 pár vonalszintű analóg RCA csatlakozó és ha kicsit dögösebb élményre vágyunk, akkor az előerősített mélysugárzó kimenetre köthetünk bármely aktív subwoofert. Vezeték nélküli zenehallgatáshoz Bluetooth 4.0 és NFC kapcsolat áll rendelkezésre, amihez tartozék antenna is jár. Ez utóbbit kötelező felrakni, mert nélküle csak 2 méteres a stabil hatótávolság.
A tápellátása egy 24V külső egységgel lett megoldva, de ahogy a többi Toppingnál, itt is adott a lehetőség fejlesztésre komolyabb, alacsony zajszintű lineáris tápokkal.
Két színben választható, fekete és ezüst, mindkettő esetében az Apple termékeknél látott alumínium stílusban. Árától függetlenül igényes és makulátlan a CNC munka, még egy kis formatervezés is belefért a büdzsébe. Kerekített élek, homorú oldallapok és süllyesztett TOPPING logo a front panelnél.
Az irodai és vágási feladatokhoz már több, mint egy hónapja Topping MX3-at használok, Neat Acoustics IOTA hangfalakkal, VIABLUE SC-2 és VIABLUE KR-2 USB kábellel. Számomra már az is meglepő volt, hogy a kis IOTA-t hogy kihajtotta, de a végső tesztelésnél bedobtam mögé egy Audiovector QR1 hangfalat is a poén kedvéért. Viszont szeretném életszerű párosításokkal bemutatni, szóval fókuszban az Acoustic Energy AE100 és Fyne Audio F301 lesz.
Acoustic Energy AE100 hangfal + Topping MX3 erősítő
Ezt a két terméket az első teszteléseimet követően össze is párosítottam egy szettajánlattá a shop szekcióban, mert ennyiért egyszerűen nem tudok jobba ajánlatot jelenleg. Egyrészt a funkcionalitás bármely nappaliba vagy íróasztalra bőségesen elég, másrészt az AE100 könnyű és kellemes karaktere az érzékeny fülűek számára is alkalmas lehet. A Topping mélye meglepően megfogott, elsősorban a basszusok közép és felső szegmensét tolja kicsivel előrébb, egy kifejezetten dinamikus és játékos érzettel. Könnyűzenéknél ez kapóra jön, mert a lényegi és könnyen hallható elemeknek adja a legtöbb teret és végig van egyfajta ütős, agilis érzete. Rosper – You Can Get Used a rezidens mély tesztelő zeném és a kis szett rendesen meglepett, mert a benne rejlő erőt itt mutatta meg a legjobban. Hatalmasat szól, ráadásul gyorsan pergeti a folyamatosan érkező ritmikus analóg lábdobokat. Az AE100-ban van még tartalék mély kiterjesztésben, mert a nagy kedvenc Arcam Solo Uno mosolyogva rámutat az extra spektrum kiterjesztésekre, de a cirka ötszörös árért ez nem is meglepő. Az biztos, hogy a Topping főként gyorsaságra és precizitásra lett hangolva, árfekvés hazudtoló kontrollal, szóval egy 2 x 40 wattal hajtható álló hangfalat is bőven lehet rá kötni.
A közép és magas szekció önmagában kellően megvilágított, aprólékos és enyhén ropogós. Itt még, vagy már nincs az a homogén és plasztikus érzetem, mint az E30 vagy D70S DAC-oknál, szóval most borult a korábban megfogalmazott elméletem, miszerint konzekvens karaktert hoz a gyártó a különböző árfekvésekben. Pozicionálása kiváló, megmutatja a zenébe kódolt mikro távolságok közti levegőt, az egyes hangszerek és énekesek specifikus helyzetét, mindennemű összemosás és lazaság nélkül. Az Acoustic Energy, főleg a Fyne F301 mellett kicsivel melegebb és lágyabb, viszont így önmagában hallgatva a Topping MX3-mal ez nem igazán érződik. Az össz élmény kellemes, rugalmasan használható különböző stílusokra és még egy cselló apró rezgéseit is játszi könnyedséggel kihozza.
Fyne Audio F301 hangfal + Topping MX3 erősítő
Azért szeretem a Fyne F301-et tartani az AE100 mellett, mert majdnem ellenpólusai egymásnak hangulat szempontjából. A furcsa ebben az, hogy ha az egyel nagyobbik szériájukat nézzük a gyártóknak, akkor ez ott is elmondható róluk, de pont hogy helyet cserélnek karakterben (erről majd a jövőben beszélek egy külön alkalommal). Szóval az F301 mélyben mintha lejjebb menne és egy lépcsővel mélyebbről szólaltatná meg ugyanazt, mint amit az AE100-nál olyan peckesnek érezni. Viszont itt nincs meg az a hirtelen pattanós érzet a gyorsabb zenéknél, ezért is szoktam ezt klasszikusnak és ‘hifisnek’ nevezni. A kellemes testű basszusok fölött a vokálok levegősek, nagyobb a távolság érzet köztem és az énekesek között. A magas tartomány több fókuszt kap, aprólékos és széles a prezentáció érzete. Pergődobok, cinek és gitárok csendülései kiterjesztett módon jelennek meg, nincs rajtuk fedettség érzet és ez a másik jellemkülönbség az AE100 és e között. A Fyne egyértelműen több hangsúlyt fektet a magasakra és ezt egyéni ízlés alapján érdemes eldönteni, hogy melyik legyen a befutó. Vásárlói visszaigazolások alapján azt látom, hogy nagyjából 50-50% az arány, egyik érdeklődőnek ez, a másiknak az tetszik jobban.
Ha a leírtak alapján nem tudsz dönteni, akkor úgy bontanám ketté a dolgot, hogy modern, könnyű és elektronikus zenékre nagyobbat üt az Acoustic Energy AE100. A mélyek nagyobbak csapnak, megtekert hangerő mellett pedig szép koherens marad a teljes spektrum, nem lesz túlzó és erőszakos a közép-magas tartomány.
Ha egy fokkal levegősebb, szállósabb és ‘zeneibb’ hangot szeretnél, főként hangszeres zenékre, akkor valószínűleg a Fyne F301 lesz a befutó. Mélyben kicsit testesebb, de nem olyan gyors és ‘hangos’, mint az AE100. Magasban ez fényesebb egy kicsivel, de hallható mértékben, ezért is határozottabb a tér szélessége és visszhangok kontúrja.
Kaptam egy bontott Fyne Audio F301-et és valóban igényes a belbecs! Egyrészt minden oldalfal kapott sűrű csillapítást, de a szépsége a dolognak a keresztirányú MDF merevítés. Ez úgy van elhelyezve, hogy a mély-közép mágnesét épp hogy megtámassza a fotón látható fekete ragacsos anyaggal. Már a merevítés sem annyira jellemző ebben az árfekvésben, de hogy a driver stabilitását is így növeljék, az valóban szokatlan. Jó cucc!
Audiovector QR1 + Topping MX3
Oké, ilyet senki se fog egymással párosítani, de az érdekesség kedvéért leírom a rövid tapasztalataimat. Arra számítottam, hogy szétesik a QR1 hangja, viszont közép és magas tartományban meglepően egységes maradt a minőség. Az AMT finomságából vesztettem egy kicsit, de a lényegi része változatlanul megmaradt mind részletek mennyiségében, mind pozicionálásban. A mélyeknél volt csak ‘gond’, mert az Audiovector amúgy sem a gigászi mélyekről szól és a Topping a feszesebb hangjával elvette az erejét. Ez csak egy-egy zenénél jött elő problémaként, de mindenképpen egy jelenség, szóval arra nem buzdítanék senkit, hogy 400 000 Ft,- körüli sugárzókhoz vegye ezt az erősítőt.
Acoustic Energy AE108 mélysugárzó integrálás
Az utolsó teszt egy mélysugárzó bekötése volt, kíváncsi voltam, hogy mit kezd az MX3 a 2.1 összeállítással. Tesztre érkezett egy AE108, ami ugyan ár szempontjából lehet, hogy kiesik a képből sokak számára, ha a 150 000 Ft,- alatti szettek szimpatikusak, de ez egy opcionális fejlesztési lehetőség bárki számára a jövőben. Mind az erősítő és a mélysugárzó egészen finoman és lágyan adagolja azt az alsó extra pár Hz-es tartományt és ez már egy akusztikus gitárnál is nagyon jó élményt adott, de elektronikus zenéknél meg pláne. A Fyne és Acoustic Energy alá is nagyjából 1-2 perc alatt be tudtam kalibrálni, hogy milyen hangerővel és váltási frekvenciával dolgozzon, ami az átlag zenehallgatási élményeknél legalább annyira jól használható, mint filmeknél, videójátékoknál vagy esetleges szomszédhergelő házibuliknál. A tartalék mindegyik komponensben ott van, viccesen jól terhelhetőek és az MX3 nagyjából 50%-os hangerőn eléri azon szintet, ahol kellő hajtást ad az említett sugárzóknak.
A Topping MX3 erősítő hangja nem a tipikus belépő kategóriás V karaktert hozza, ami sose baj. A mélyei kontrolláltak és megfogottak, nem brummogtatja a legalsó frekvenciákat, ezért bőven párosítható érzékenyebb, belépő álló sugárzókhoz is. Közép és felső tartománya tiszta, relatív közvetlen és aprólékos, de nem selymes stílusban. Energikus és élettel teli hangja pont arra tökéletes, amire ezt az emberek többsége vásárolja: TV-hez, számítógép mellé, gamer összeállításba vagy budget hifi szett főszereplőjeként. Első (és akár hosszútávú) szettnek hibátlan, ha szeretnél kicsit belekóstolni ebbe a világba.
A tesztben használt és említett termékek:
- Topping MX3 erősítő
- Acoustic Energy AE100 hangfal
- Fyne Audio F301, F301 és szettek
- Audiovector QR1 hangfal
- Acoustic Energy AE108 mélysugárzó
- VIABLUE SC-2 hangfalkábel
- VIABLUE KR-2 USB kábel
- VIABLUE NF-75 koax kábel
- VIABLUE Absorber M hangfal alátét
- Bluesound Node 2i streamer
- Kanto SPL26 hangfal állvány