Audiovector R1 Signature hangfal teszt
A dán gyártó hangfalaival pár hónapja kezdtem az ismerkedést, és már a ‘belépő’ QR széria építési és hangminősége is abszolút telitalálat volt, viszont az, amit az Audiovector R1-nél látni, az egy egészen más szint, több szempontból is.
Az Audiovector R1 három változatban kapható, egészen drasztikus árváltozással, de a főszereplő Signature példány a legbarátibb közülük, már ha a 900 000 Ft,-ot annak lehet nevezni. Tekintve, hogy ez egy nulláról fejlesztett és kézzel épített doboz, így kijön a matek a végére, pláne hogy egy az egyben hozza a Figaro B és Step 35 színvonalat. A 2-utas, dupla hátsó reflexes hangfal egy hátrafelé szűkülő dobozba lett építve, tehát nincsenek párhuzamos oldallapok, felületek, amik színezést okozó hullámokat generálhatnának. A 165 mm-es szénszálas kompozit mély-közép hangszórók titán tekercselésűek és az úgynevezett ‘No Energy Storage’ koncepciót implementálták, amit az R11 Arreté sugárzóból emeltek át. Sajnos túl részletesen nem térnek ki minden ötletükre, de a gondolat a súly, gyorsaság és anyaghasználatból eredő fajsúly koherenciája lehet. A hangszórók a kapott jel komplexitásától függetlenül stabil teljesítményt nyújtanak, ezért is kapunk olyan meglepően tiszta és artikulált hangot, hangerőtől függetlenül.
Felül a 25 mm-es ‘R Evotech’ soft dome magasak dolgoznak, ami merőben más karakter, mint a QR szériás AMT, de ez gondolom nem sokakat lep meg. A hátsó reflexek egy alumínium panelbe végződnek, ráccsal zárva. Ez a levegő áramlását egyenlítheti ki, ezzel megszüntetve a megterhelő zenéknél tapasztalható süvítést akár, plusz a gyerek sem fogja beledobálni a legot vagy a virslit. Szétszerelni nem mertem, de belekukkolva látszódik egy középre helyezett elnyelő szivacs, két oldalán szabadon hagyott térrel. Mivel a teljes hangkép, főleg a mélyek, elég megfogottad, így ez is részese lehet a kapott élménynek.
Az Audiovector R1 Signature hangfal kialakítása nagyjából az Audio Physic Step 35 szintet hozza, egyszerűen gyönyörű! Az alumínium elemek formája és letörései, a természetes érzetű furnérozott oldallapok és a hátsó bass-reflex, terminál kivitele szinte művészeti értékű számomra. Ízlés ide vagy oda, az ebbe beleölt időt és energiát mindenki értékelni fogja.
A teszteléshez használt termékek:
- Norma Revo IPA-70B, IPA-140 erősítők
- Norma DS-1 DAC és CD lejátszó
- Wattson Audio Emerson ANALOG és DIGITAL streamerek (a DIGITAL futómű csak azon célból, hogy mennyire mutat rá az Audiovector a DAC-ok közti különbségre)
- VIABLUE SC-6AIR hangfalkábel, NF-S1 RCA összekötő, NF-S2 AES/EBU összekötő
- Titan Audio Eros elosztó, Helios Signature és Helios tápkábelek (+ForceField modul)
A leírt szettből kiderül, hogy az Audiovector R1 Signature sugárzót érdemes méltóképpen kezelni, mert egyrészt nagyon transzparens és őszinte, másrészt a sok fejlesztés eredménye ekkor nyílik ki csak igazán. Nyilván van egy pont, ami fölött már a felni drágább, mint maga az autó, de az R1 nem az a fajta termék, amit egy 200 000 Ft,-os erősítővel érdemes hajtani.
A harmadik Audiovector tesztnél már valamelyest kijelenthető, hogy a dán csapat nem az irtózatos mélyekre fókuszál, inkább azok artikuláltságára és kifaragottságára. Az R1 Signature is ennek jó példája, hiszen nem megy túl mélyre, ami elektronikus zenéknél nálam pont jól működött, mert egyenes maradt a spektrum. Megtekert hangerőnél is végig volt benne erő, de előnyben részesítve a basszusok részleteit. Leonard Cohen CD-ről elképesztő élmény volt és itt ismét a forrás és a zene minőségének fontossága tisztázódott. A gitárok teste, a finom lábdobok kereksége mind ott van a helyén és teljes értékű hangot adott, szóval a mélyek arányát elsősorban ezen komponensek és minőségi zeneválasztással kompenzálnám, mintsem mélysugárzóval, legalábbis elsőként mindenképpen. Ha karakterre egyébként az R1 nagy szerelem valaki számára, de szeretne mélyebb sub tónusokat is hallani, akkor vagy a nagyobbik R sugárzókat kell választani, vagy ehhez az állványoshoz integrálni egy kompakt subwoofert.
Az R1 Signature karakter teljesen más stílust hoz, mint amit a QR hangfalaknál tapasztaltam. A személyes ízlésemhez jóval közelebb is áll az R, és ez a közép és felső tartománynak köszönhető főként. Transzparens, aprólékos és erőteljesen textúrált hangja van. Az említett Leonard Cohen CD jó példája annak, hogy egy ‘sima’ emberi beszéd milyen mennyiségű információt tárol. Olyan, mintha egyesével kivehető lenne a hangszálainak rezgése, főleg ha még más hangszer is szól közben, akkor a hatás egyszerre több irányból ered ugyanilyen mértékben, a végeredmény pedig gyönyörű!
A színpad nagyjából a két hangfal között kapja a rajzolat elejét, tehát nem mondanám közvetlennek önmagában, csak a QR szériához képest. A makro szeparációs képessége említésre méltó, legyen az egy gitárjáték például, ahol az egy pontból eredő hangszer közé belátni és egyesével kivehető mind a zene szépsége, de hibája is. Ez az a fajta sugárzó, ami kihozza húrok pengetéséből eredő kis mellékzajokat is, mint például a mellényúlásokat vagy a pengetőhöz ütköző húrhangot. Érdekes, hogy az ilyen mellékhangokat a felvétel készítői, és feltételezem a zenész is szándékosan benne hagyják a végeredményben és nem veszik fel újra.
Az Audiovectort inkább gondolnám egy AMT-s csapatnak, mintsem dómosnak, de az az igazság, hogy nekem ez jobban tetszik. Egzakt, tűpontos és gyorsan pörgős. Kap elég fényt is, nem simogat és nem selymes, kitör a térből és sötétségből. A keresztváltó is szimpatikusan lett a driverekhez illesztve, hiszen melegségnek itt már csak akkor van nyoma, ha olyan láncba illesztjük, vagy esetleg a zene olyan, de önmagában, egy nyitott és tiszta rendszerben egyszerűen csak hagyja lélegezni a zenéket.
Az Audiovector R1 Signature nagyon igényes doboz, küllem már önmagában megér egy misét, de a hangja pontot rak az i-re. A basszusok legalsó regiszterei egyes felhasználóknak lehet, hogy kevésnek hathatnak, de ahogy fentebb említettem, egy jó láncban, jó minőségű zenével ez az érzet minimalizálható. Egy komoly, felső kategóriás rendszer áttetsző szereplője lehet az R1, ami határozottan képes rámutatni a különböző komponensek közti különbségre is, legyen az DAC, futómű, kábelek vagy különböző albumok mixelése. Az 1 000 000 Ft,- alatti árfekvésben erősen javaslom a meghallgatását, ha egy kompakt és nagyon igényes dobozt keresel.
Forgalmazó – StreamAudio.hu/Audiovector_R1