
Kiemelkedő termék – Audiovector QR1 hangfal teszt
Az Audiovector QR1 hangfal a korábban tesztelt álló QR3 modell kompakt megfelelője, megegyező technológiával és karakterrel, de kisebb szobákba tervezve. Kategória és ár alapján már ránézésre is nagyon kecsegtető, főleg hogy a saját fejlesztésű Gold Leaf AMT magas dolgozik felül és a teljes terméket ott helyben, a dániai gyárban készítik kézzel.
A 2-utas, front slot reflexes doboz kapott egy Gold Leaf AMT magas hangszórót, ami a szokásos szuper feltáró teljesítményt hozza itt is. Felfüggesztése egy darab repülőgépiparban használt alumíniumból került megmunkálásra, csiszolva és eloxálva. A rózsaarany borítású diszperziós háló S-Stop szűrőként is funkcionál, ez kontrollálja, semlegesíti a levegő áramlásából keletkező sziszegő hangokat és esetleges pitchen kívüli nüanszokat. Ennek eredménye, hogy kiemelkedő részletmennyiséget hallunk, selymes tónussal és gyors lecsengéssel.
Alatta található a 150 mm-es alumínium szendvics membrán. A korábbi SR és R családokból tanulva létrehoztak egy teljesen új rétegelt membrán konstrukciót, amely három különböző anyagsűrűségű elemből áll össze. Az ugyancsak repülőktől átvett alumínium egy belső, puhább csillapító réteggel dolgozik a mély és közép frekvenciákon, a dupla ‘Pure Piston’ mágneses technológiával együtt pedig kiemelkedően alacsony torzítás mellett üzemelnek. Önálló hangjuk nincs, semleges, melegebb tónusú és gyors reprodukciót ígér, ami erősítő párosítás függvényében enyhén változik.
Kialakítása gyönyörű, ami az árazását és gyártási helyét figyelembe véve meglepő számomra. Valahol mindig kompromisszumot kell kötni, minimum annyira, hogy Kínában készül az adott termék, de itt szó sincs erről. A lakkozása makulátlan, nincs az a jellegzetes hullámzás a felületén, amit milliós termékeknél is gyakran el kell fogadnunk. Az alumínium felfüggesztések és elemek több szépséget is rejtegetnek – szemből szálcsiszolt, az élek kaptak egy extra letörést és ívet, amit magasfényűre políroztak. Alján gyárilag felragasztott csillapító alátétek, ami kezdésnek tökéletes, de egy jó állványt vagy Absorbert nem helyettesít.
A tesztelést nem siettem el, legalább 1 hónapig ment nálam napi szinten a kis Audiovector, szóval volt időm különböző szettekben megtapasztalni.
Tesztelésre használt termékek:
- Erősítő – Vincent SV-500, Arcam SA10, Arcam Solo Uno, Rega Brio
- Forrás – Bluesound NODE (2i és új), Auralic Aries G1
- DAC – Topping D70S
- Kábelek – VIABLUE hangfalkábel és összekötők, Titan Audio Helios tápkábelek és Eros elosztó
- Állvány – Kanto SP26
Az Audiovector QR1 hangfal hangja érdekes kombinációja két világnak, a nyugodtnak és a röntgenfelvétel jellegű információ áradatnak. Az AMT magasak puhán, könnyedén, de feltáró módon mutatnak rá az apró lecsengések hosszára is. A hallgatási élmény nagyban erről is szól, hogy sok alternatívához képest jóval nagyobb teret észlelni, nem csak mélységben, de szélességben is. A tűpontos pozicionálás nem mereven, csapkodósan és erőszakosan történik, csak selymes és meleg tónussal szépen elhelyezi a színpadon. Ami például egy Fyne F500-hoz képest meglepő, hogy a magas szekció milyen extra kiterjesztést kap. Önmagában nem hívnám világosnak, de fedettebb hangú hangfalak után egyértelműen világítottabb a prezentáció, viszont ha a leírtak alapján nem tudod hova tenni, akkor érdemes meghallgatni ezt az AMT-t, mert kapásból értelmet nyer minden jelző.
A középtartomány itt sem élénk vagy közvetlen, inkább amolyan “analógos” meleg. A színpad koncert élmény szerű távolságból indul, tehát nem tolja bele az arcunkba az énekest. A hangsúly a szellős és tágas érzeten van, aminek az érdekessége, hogy egyszerre hozza a korábban említett kandallós hygge hangulatot, miközben felülről az AMT végigpásztázza a teljes zenei teret. Ezek aránya teljes rendszer függvényében változik, de nem drasztikusan, csak billentgetni lehet a tónust, mélyeket és az esetleges közvetlenség mértékét.
Tudom, hogy az én mély ízlésem nem tükrözi a legtöbbekét, de számomra majdnem telitalálat volt a QR1 teljesítménye. Kedvenc Gidge zenéimnél megtekert hangerő mellett is egységes, megfogott és részletes marad. Ahogy az álló tesztnél szóba került, az irányzat itt se más, inkább a szekció közép és felső részét érzékeljük, ami alá lágyan épül az alsóbb pár 10 Hz-es erő. Agilitáson és gyorsaságon van a hangsúly, amit egyszerűen csak imádtam. A problémám az a legtöbb hangfalnál, hogy nagyobb hangerő mellett elhatalmasodik a szobában a basszus és ez több szempontból is zavaró. Itt szépen egybemaradt a zene, megtartotta az arányokat és egyensúlyt a teljes spektrumon keresztül.
Párosítások
Vincent SV-500 + Audiovector QR1
A két világ nagyon jól illik egymáshoz, pedig a közepek szempontjából nem erre tippeltem volna. A Vincent testes és lágy mélyei abszolút előnyévé válik a hangképnek, a QR1 pedig ilyenkor mutatja meg, hogy egyébként bőven képes több és nagyobb basszusokra is. A közepek lágyan és simulékonyan lépnek ki a csendből, a magasakat megmaradtak nyugodtan, feltáróan és részletgazdagon. Meleg, mélyebb tónusú és testes.
Arcam SA10 + Audiovector QR1
Az Arcam SA10 feszes, kontrollált és tiszta hangja a legtöbb hangfal mögé jól áll, ahogy a QR1-hez is szuper volt! A mélyek erősek maradtak, de gyorsabban dolgoztak, mint a Vincentnél, viszont az talán mennyiségben többet adott. A közép és magas szekció egyértelműen közelebbről szól, a magasak kicsivel több fényt is kapnak, így a tisztaság érzeten dobott egy adagot az Arcam. Gyors, tiszta és közvetlenebb.
Arcam Solo Uno + Audiovector QR1
Ha a bestbuy budget megoldást keressük a QR1 mellé, akkor az Arcam Solo Uno az én személyes kedvencem és így ajánlásom is. Dögös mélyek, dinamikus és erős reakcióidő, mindezt úgy, hogy teljes mértékben érvényesül az Audiovector részletező képessége. Pont erről a teljesítményről szól a modern, de kompakt hifizés.
Rega Brio + Audiovector QR1
Kompakt irány mellett maradva ez a párosítás is nagyon szórakoztató hangot ad. A Rega izgalmas íve keveredik a határozottan taglalt és szeparált térábrázolással. Kicsit emlékeztet az Arcam SA10 kombóra, de tónusában a Brio a magasakat kedvesebben kezeli, míg a közepeket élénkebbé, vagy közvetlenebbé teszi. Mélyek keményebbek és kötöttek, nem dob a QR1 alá egy adag testet úgy, mint a Vincent. Nyitott és pergős magasak, textúrált közép szekció és artikulált basszusok.
Lyngdorf TDAI-1120 + Audiovector QR1
A Lyngdorf homogén és neutrális karaktere megerősíti az Audiovector alapvető stílusát. Könnyű, részletgazdag, selymes és sosem túlzó vagy színes. Ha minél zeneibb hangot keresünk, mindezt abszolút modern funkciókkal, akkor ez a kombó érdemel egy esélyt, mert a high-end világot képviseli, nem high-end áron.
Az Audiovector QR1 hangfal ár-érték arányát tekintve is zseniális opció azoknak, akik nem nagyon szeretnének 500 000 Ft,- környékéig merészkedni. Ártól függetlenül pedig az AMT képessége nagyon szórakoztató, mindeközben könnyen hallgatható még a legélénkebb erősítőkkel is. Nem kifejezetten éhes, tehát nem kell megőrülni és venni hozzá többszöröséért kiegészítőket, mert az említett 250-300 000 Ft,-os árfekvésben már nagyon otthonosan érzi magát.
A háttérben már dolgozom egy díjazási rendszer ötletén, amit nem hagyhatok most ki, mert úgy érzem, hogy az Audiovector QR1 mindenképpen érdemel egyfajta elismerést a teszten túl, így elsőként kapja meg a ‘Kiemelkedő termék‘ logót!
Ezzel szinkronban alapvető, hogy tartok belőle demó darabot a stúdióban!